Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

VENÄJÄN ELINTARVIKEMARKKINAT SUOMALAISEN YRITYKSEN NÄKÖKULMASTA : Case Finn Spring Oy

Ali-Haapala, Elias (2014)

 
Avaa tiedosto
ali-haapala_elias.pdf (1.008Mt)
Lataukset: 


Ali-Haapala, Elias
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137597
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli kartoittaa suomalaiselle elintarvikeyritykselle Venäjän markkinat. Toimeksiantajana työlle oli Finn Spring Oy, jolla on ollut toimintaa Venäjällä, mutta nyt vientiä halutaan lisää. Finn Springin tuotteena ovat lähdevedet ja lähdevesipohjaiset juomatuotteet. Tutkimuksen ongelmana oli saada tietää kannattaako Venäjän markkinoille pyrkiä? Mitkä ovat Venäjän markkinoiden mahdollisuudet suomalaisille elintarvikeyrityksille?

Opinnäytetyö jakaantui kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa kerrottiin teoriaa. Osassa käsiteltiin venäläisten ostovoiman kehitystä ja asioita, jotka vaikuttavat siihen. Keskeiset haasteet Venäjän markkinoilla kuten korruptio ja byrokratia kartoitettiin. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin myös päivittäistavarakaupan toimintaa, kaupan modernisoitumista ja eri päivittäistavaraketjuja markkinoilla.

Toisessa osassa oli kvalitatiivinen tutkimus, jossa haastateltiin suomalaisia elintarvikeyrityksiä, joilla on toimintaa Venäjän markkinoilla, mutta myös Venäjän markkinoiden asiantuntijoita. Kysymykset muodostettiin teoriaosuuden perusteella, kummallekin ryhmälle omansa. Osa haastatteluista käytiin kasvotusten, mutta toiset jouduttiin tekemään puhelimitse.

Tutkimustuloksien huomattiin vahvistavan teoriaosuuden kartoittamia haasteita, mutta tuloksissa käytiin läpi myös käytännön kokemuksia. Molemmista osuuksista tehtiin samanlaiset päätelmät mahdollisuuksista ja haasteista. Mahdollisuudet kasvavat venäläisten ostovoiman kasvun mukana. Venäjän elintarvikemarkkinoilla haastettiin suomalaiset yritykset ottamaan riskejä, mutta myös moraalisiin päätöksiin. Venäjän elintarvikemarkkinoiden mahdollisuudet ja haasteet kannattaa punnita yksilökohtaisesti yrityksen kannalta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste