Mansikkatilan mahdollisuuksia ja haasteita jatkojalostusta aloitettaessa
Löytöjärvi, Sanna (2022)
Löytöjärvi, Sanna
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204114869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204114869
Tiivistelmä
Mansikan tuotanto lisääntyy Suomessa jatkuvasti lähiruoan nosteen sekä terveellisten elämäntapojen kysynnän myötä. Mansikoita tuottavan tilan onkin mahdollista parantaa tilansa taloudellista tulosta jatkojalostamalla tuottamiaan mansikoita. Tutkimuksessa perinteinen mansikkatila on aloittamassa mansikkamehun tuotannon, laajentaakseen toimintaansa ja parantaakseen tuotteesta saatavaa katetta.
Tutkimuksessa jatkojalostukseen laajentavalle mansikkatilalle luotiin Business model canvasin avulla liiketoimintasuunnitelma uuden tuotannon aloittamiseksi. Tutkimuksessa selvitettiin myös SWOT-analyysin avulla millaisia mahdollisuuksia ja haasteita jatkojalostuksen aloittava tila saattaa kohdata. Mahdollisuutena ilmennyt työajan jakaantuminen tasaisemmin ympäri vuoden otettiin lähempään tarkasteluun. Tämä vaatii mansikoiden pakastamisen, joten pakastuksen vaikutusta mansikkamehun saantoon ja tätä kautta myös työn jakaantumisen järkevyyttä, selvitettiin kvantitatiivisella mehun puristuskokeella Puskianmäen tilalla. Haasteena SWOT-analyysissä nousi tuotteiden markkinointi. Mehua myydään ympäri vuoden, joten myös asiakkaat pitää tavoittaa jatkuvasti, toisin kuin sesonkiaikaista tuoretta mansikkaa myytäessä.
Selvisi, että pakastus ei vaikuta mehunsaantoon negatiivisesti, kunhan mehunpuristuksessa käytetään entsyymiä parantamaan mehunsaantoa. Markkinoinnin suunnittelussa voi hyödyntää esimerkiksi Business model canvasia, jonka avulla tulee mietittyä tarkoin, ketkä ovat yrityksen tärkeimmät asiakkaat, mitä he odottavat tuotteelta sekä mitä kautta heidät tavoitetaan.
Etenkin digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median merkitys on suuri ja oikein kohdennetulla markkinoinnilla sekä omaleimaisuudella erotutaan kilpailijoista.
Tutkimuksessa jatkojalostukseen laajentavalle mansikkatilalle luotiin Business model canvasin avulla liiketoimintasuunnitelma uuden tuotannon aloittamiseksi. Tutkimuksessa selvitettiin myös SWOT-analyysin avulla millaisia mahdollisuuksia ja haasteita jatkojalostuksen aloittava tila saattaa kohdata. Mahdollisuutena ilmennyt työajan jakaantuminen tasaisemmin ympäri vuoden otettiin lähempään tarkasteluun. Tämä vaatii mansikoiden pakastamisen, joten pakastuksen vaikutusta mansikkamehun saantoon ja tätä kautta myös työn jakaantumisen järkevyyttä, selvitettiin kvantitatiivisella mehun puristuskokeella Puskianmäen tilalla. Haasteena SWOT-analyysissä nousi tuotteiden markkinointi. Mehua myydään ympäri vuoden, joten myös asiakkaat pitää tavoittaa jatkuvasti, toisin kuin sesonkiaikaista tuoretta mansikkaa myytäessä.
Selvisi, että pakastus ei vaikuta mehunsaantoon negatiivisesti, kunhan mehunpuristuksessa käytetään entsyymiä parantamaan mehunsaantoa. Markkinoinnin suunnittelussa voi hyödyntää esimerkiksi Business model canvasia, jonka avulla tulee mietittyä tarkoin, ketkä ovat yrityksen tärkeimmät asiakkaat, mitä he odottavat tuotteelta sekä mitä kautta heidät tavoitetaan.
Etenkin digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median merkitys on suuri ja oikein kohdennetulla markkinoinnilla sekä omaleimaisuudella erotutaan kilpailijoista.
