Nuoret elokuvien kohdeyleisönä ja kuluttajina
Korkeamäki, Milla (2022)
Korkeamäki, Milla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205159323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205159323
Tiivistelmä
Nuoret mielletään viihteen näkökulmasta haastavaksi kohdeyleisöksi, joka on mieltymyksiltään varsin laatutietoinen ja kriittinen. Elokuvien kulutus on käynyt läpi monia muutoksia viimeisten vuosikymmenten aikana, mikä on muokannut niin jakelukanavia kuin ihmisten katselutottumuksiakin.
Opinnäytetyönä tehtiin kohderyhmätutkimus Oulun kansainväliselle lasten- ja nuortenelokuvien festivaalille, minkä tavoitteena oli löytää vastauksia siihen, millaisista elokuvista nuoret ovat kiinnostuneita, sekä miten he elokuvia nykyään kuluttavat. Ymmärtämällä nuorten elokuvamieltymyksiä ja kulutustottumuksia, festivaalia halutaan kehittää ottamaan nuoret ja heidän mielenkiinnon kohteensa paremmin huomioon. Menetelmänä oli määrällinen kyselytutkimus, jonka aineisto kerättiin strukturoidulla Webropol-kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi yhteensä 110 7.–9. luokkalaista nuorta Oulusta, Kastellin ja Myllytullin kouluista.
Tulosten mukaan nuoria kiinnostavassa elokuvassa on mielenkiintoinen aihe, mukaansatempaava juoni, uskottavat hahmot, se on tekniseltä toteutukseltaan laadukas ja herättää katsojassa tunteita. Nuoret katsovat elokuvia enemmän kotona suoratoistopalveluista ja lähtevät elokuvateatteriin vain muutamia kertoja vuodessa. Elokuvan katsominen on nuorille mielekäs tapa irtautua arjesta tai todellisuudesta hetkellisesti. Nuorille elokuvan katsominen on myös sosiaalinen tapahtuma, jossa ystävät tai perheenjäsenet vaikuttavat elokuvateatteriin lähtemisen ohella myös kanavina, joista nuoret saavat suosituksia ja kuulevat kiinnostavista elokuvista. Nuorten mielestä Oulun kansainvälisen lasten- ja nuortenelokuvien festivaalin tärkeimpiä kehityskohteita olisivat tietouden ja markkinoinnin lisääminen, sekä ohjelmiston sovittaminen yhä paremmin nuorten kiinnostuksen kohteisiin ja ikään sopivaksi.
Opinnäytetyönä tehtiin kohderyhmätutkimus Oulun kansainväliselle lasten- ja nuortenelokuvien festivaalille, minkä tavoitteena oli löytää vastauksia siihen, millaisista elokuvista nuoret ovat kiinnostuneita, sekä miten he elokuvia nykyään kuluttavat. Ymmärtämällä nuorten elokuvamieltymyksiä ja kulutustottumuksia, festivaalia halutaan kehittää ottamaan nuoret ja heidän mielenkiinnon kohteensa paremmin huomioon. Menetelmänä oli määrällinen kyselytutkimus, jonka aineisto kerättiin strukturoidulla Webropol-kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi yhteensä 110 7.–9. luokkalaista nuorta Oulusta, Kastellin ja Myllytullin kouluista.
Tulosten mukaan nuoria kiinnostavassa elokuvassa on mielenkiintoinen aihe, mukaansatempaava juoni, uskottavat hahmot, se on tekniseltä toteutukseltaan laadukas ja herättää katsojassa tunteita. Nuoret katsovat elokuvia enemmän kotona suoratoistopalveluista ja lähtevät elokuvateatteriin vain muutamia kertoja vuodessa. Elokuvan katsominen on nuorille mielekäs tapa irtautua arjesta tai todellisuudesta hetkellisesti. Nuorille elokuvan katsominen on myös sosiaalinen tapahtuma, jossa ystävät tai perheenjäsenet vaikuttavat elokuvateatteriin lähtemisen ohella myös kanavina, joista nuoret saavat suosituksia ja kuulevat kiinnostavista elokuvista. Nuorten mielestä Oulun kansainvälisen lasten- ja nuortenelokuvien festivaalin tärkeimpiä kehityskohteita olisivat tietouden ja markkinoinnin lisääminen, sekä ohjelmiston sovittaminen yhä paremmin nuorten kiinnostuksen kohteisiin ja ikään sopivaksi.