Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Näkyvyyden lisääminen ja markkinoinnin kehittäminen : case Trattoria Pazzi

Lahma, Marika (2022)

 
Avaa tiedosto
Lahma_Marika.pdf (3.473Mt)
Lataukset: 


Lahma, Marika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205159301
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää yritykselle toimivat työkalut sosiaalisen median käyttämiseksi markkinointivälineenä sekä asiakashankinnassa. Tarkoituksena oli lisätä ravintola-alan yrityksen, Trattoria Pazzin, näkyvyyttä, sekä kehittää sen markkinointia sosiaalisen median kanavissa. Brändin tunnettavuutta haluttiin lisätä, sekä tuoda yrittäjien ja sen henkilöstön tarinaa asiakkaiden tietoisuuteen, ja hyödyntää niitä kilpailukeinoina ja asiakashankinnassa. Yrityksellä oli käytössään sosiaalisen median kanavia, mutta niiden toteutuksesta puuttui suunnitelmallisuus, eikä kanavia ole hyödynnetty yritysbrändiviestintään yrittäjien toivomalla tavalla. Kehittämistyötä varten perehdyttiin trendeihin digitaalisessa ympäristössä ja markkinoinnissa, sekä brändiin ja sosiaalisen median kanaviin teoreettisesta näkökulmasta. Trattoria Pazzin sosiaalisen median markkinoinnin tilaa kartoitettiin laadullisen tutkimuksen menetelmillä haastattelemalla yrityksen henkilöstöä, sekä havainnoimalla ravintolaympäristöä, ja niistä tehtyjä huomioita peilattiin vastaavanlaisten ravintolayritysten toimintaan sosiaalisessa mediassa.

Haastatteluissa kävi ilmi, että henkilöstöllä ja yrittäjillä oli yhtäläinen näkemys yritysbrändistä ja sosiaalisen median viestinnästä sekä toiveista sen kehittämisen suhteen; Instagramissa ja Facebookissa haluttiin saada esille henkilöstö toiminnan takana sekä ilmentää yrityksen brändiä ja ominaispiirteitä viestinnässä. Sosiaalisen median markkinointia haluttiin toteuttaa maksuttoman mainonnan, kampanjoiden ja kanavien ominaisuuksien kautta. Kanavia varten laadittiin alustava sisältö- ja digistrategia, sekä sisältösuunnitelma ja -kalenteri, joiden kautta ilmennettäisiin Trattoria Pazzin ideologiaa ja erityispiirteitä. Vaikuttajamarkkinoinnin tehokkuutta kokeiltiin näkyvyyden lisäämisen keinona.

Opinnäytetyön yhteydessä toteutettu vaikuttajamarkkinointiyhteistyö sai näkyvyyttä Sivumaku-bloggaajan Instagram- ja Facebook-tileillä, ja tuotti Trattoria Pazzille lisää seuraajia yrityksen sosiaalisen median kanaviin. Blogiteksti tulee oletettavasti saamaan lisää lukijakuntaa vielä tulevaisuudessa. Kehittämistyön lopputuotteena laadittiin muun muassa ideoita sosiaalisen median sisällön tuotantoon ja sisältötyypeiksi, joita tullaan kokeilemaan jatkossa kehittämistyön muodossa. Sisällöt tulevat keskittymään tarinan kerrontaan sekä vuorovaikutuksellisuuteen asiakkaiden kanssa. Myös sosiaalisen median kanavien maksullisia ominaisuuksia voitaisiin hyödyntää kampanjoiden ja markkinoinnin edistämiseksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste