IT-alan oppimis- ja testausympäristön kehittäminen
Takkinen, Henri (2022)
Takkinen, Henri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205139209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205139209
Tiivistelmä
IT-infrastruktuuri koostuu fyysisistä laitteista, verkkotekniikasta, tallennusratkaisuista, palvelimista, infrastruktuuria tukevista palveluista ja hallintatyökaluista sekä sovelluksista, joilla varsinaiset infrastruktuurin tarjoamat palvelut toteutetaan.
Laaja-alaisen IT-osaamisen kehittämiseen tarkoitettuja oppimisympäristöjä on suhteellisen vähän. Tässä opinnäytetyössä toteutettiin verkkolaitteista ja virtualisointialustoista koostuva oppimis- ja testausympäristö, joka sisältää IT-infrastruktuurin eri osaamisalueisiin liittyviä elementtejä. Oppimisympäristön avulla pyritään lisäämään henkilöstön kokonaisarkkitehtuuriosaamista. Oppimisympäristön avulla voidaan myös levittää osaamista koulutustaustoiltaan ja toimenkuviltaan eroavien henkilöiden ja ryhmien välillä. Ympäristöä voidaan hyödyntää myös uusien laitteiden ja järjestelmien testauksessa sekä herätteenhallintaprosessin kehittämisessä. Fyysisiä ja virtuaalisia verkkolaitteita käyttämällä ympäristön laitemäärä voidaan nostaa riittävän suureksi esimerkiksi verkonhallintaohjelmistoja testattaessa.
Opinnäytetyön merkittävin osuus oli kehittämistyö, jossa IT-infrastruktuurin sisältämiä tekniikoita ja palveluita toteutettiin lähdeaineistoa hyödyntäen. Työhön sisältyi myös kvalitatiivinen osuus, jossa tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia sekä puolistrukturoitua haastattelua.
Tietämys on olennainen osa organisaation omaisuutta ja sen kehittämisessä työntekijöillä on tärkeä rooli. Wikijärjestelmä sekä sitä tukeva dokumentinhallintajärjestelmä kannattaa pienessäkin organisaatiossa ottaa käyttöön tietämyksenhallintaa sekä osaamisen kehittämistä tukeviksi järjestelmiksi.
Myös pienissä ympäristöissä konfiguraationhallinnalla on keskeinen merkitys. Ympäristön elinkaaren alusta saakka ehdotetaan harkittavaksi periaatetta, jossa ympäristö suunnitellaan infrastruktuurin resurssien mallinnukseen tarkoitetulla ohjelmistolla. Infrastruktuurin tarkan mallinnuksen nähdään edesauttavan siirtymistä tulevaisuudessa ohjelmisto-ohjattuihin infrastruktuureihin sekä verkon että palveluiden osalta. An IT infrastructure consists of physical equipment, network technology, storage solutions, servers, infrastructure support services and management tools, and the applications providing the actual services.
The present study focuses on the implementation of an environment for learning and testing. The elements of the environment are related to different disciplines in the field of IT. With the help of the learning environment, the aim is to increase the personnel's overall architectural competence and to disseminate knowledge between groups and individuals with different educational backgrounds and job descriptions.
The environment can also be used to test new equipment and systems as well as utilized in the development of the event management process. For example, with both physical and virtual network devices, the number of devices in the test environment can be increased to correspond the environments in production.
The most significant part of the study was the development work, in which some core technologies and services of IT infrastructure were implemented. The thesis also includes a qualitative research part, in which participatory observation and a semi-structured interview were used as research methods.
Knowledge is an integral part of an organization’s assets and employees play an important role in its development. A wiki system and a supporting document management system should be deployed even in small organizations to support knowledge management and competence development.
In small environments, configuration management plays a key role. The utilization of infrastructure resources modeling software is proposed from the beginning of the life cycle of the environment. Accurate infrastructure modeling is seen as a key factor in the transition to a software-driven infrastructure in the future.
Laaja-alaisen IT-osaamisen kehittämiseen tarkoitettuja oppimisympäristöjä on suhteellisen vähän. Tässä opinnäytetyössä toteutettiin verkkolaitteista ja virtualisointialustoista koostuva oppimis- ja testausympäristö, joka sisältää IT-infrastruktuurin eri osaamisalueisiin liittyviä elementtejä. Oppimisympäristön avulla pyritään lisäämään henkilöstön kokonaisarkkitehtuuriosaamista. Oppimisympäristön avulla voidaan myös levittää osaamista koulutustaustoiltaan ja toimenkuviltaan eroavien henkilöiden ja ryhmien välillä. Ympäristöä voidaan hyödyntää myös uusien laitteiden ja järjestelmien testauksessa sekä herätteenhallintaprosessin kehittämisessä. Fyysisiä ja virtuaalisia verkkolaitteita käyttämällä ympäristön laitemäärä voidaan nostaa riittävän suureksi esimerkiksi verkonhallintaohjelmistoja testattaessa.
Opinnäytetyön merkittävin osuus oli kehittämistyö, jossa IT-infrastruktuurin sisältämiä tekniikoita ja palveluita toteutettiin lähdeaineistoa hyödyntäen. Työhön sisältyi myös kvalitatiivinen osuus, jossa tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia sekä puolistrukturoitua haastattelua.
Tietämys on olennainen osa organisaation omaisuutta ja sen kehittämisessä työntekijöillä on tärkeä rooli. Wikijärjestelmä sekä sitä tukeva dokumentinhallintajärjestelmä kannattaa pienessäkin organisaatiossa ottaa käyttöön tietämyksenhallintaa sekä osaamisen kehittämistä tukeviksi järjestelmiksi.
Myös pienissä ympäristöissä konfiguraationhallinnalla on keskeinen merkitys. Ympäristön elinkaaren alusta saakka ehdotetaan harkittavaksi periaatetta, jossa ympäristö suunnitellaan infrastruktuurin resurssien mallinnukseen tarkoitetulla ohjelmistolla. Infrastruktuurin tarkan mallinnuksen nähdään edesauttavan siirtymistä tulevaisuudessa ohjelmisto-ohjattuihin infrastruktuureihin sekä verkon että palveluiden osalta.
The present study focuses on the implementation of an environment for learning and testing. The elements of the environment are related to different disciplines in the field of IT. With the help of the learning environment, the aim is to increase the personnel's overall architectural competence and to disseminate knowledge between groups and individuals with different educational backgrounds and job descriptions.
The environment can also be used to test new equipment and systems as well as utilized in the development of the event management process. For example, with both physical and virtual network devices, the number of devices in the test environment can be increased to correspond the environments in production.
The most significant part of the study was the development work, in which some core technologies and services of IT infrastructure were implemented. The thesis also includes a qualitative research part, in which participatory observation and a semi-structured interview were used as research methods.
Knowledge is an integral part of an organization’s assets and employees play an important role in its development. A wiki system and a supporting document management system should be deployed even in small organizations to support knowledge management and competence development.
In small environments, configuration management plays a key role. The utilization of infrastructure resources modeling software is proposed from the beginning of the life cycle of the environment. Accurate infrastructure modeling is seen as a key factor in the transition to a software-driven infrastructure in the future.