Oskilloskoopin käyttö ajoneuvon elektronisen moottorinohjauksen vianmäärityksessä
Forsbom, Evert (2022)
Forsbom, Evert
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205159287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205159287
Tiivistelmä
Toimeksiantaja Autokeskus Oy Turulla oli tarve saada mekaanikoille ja vianmäärittäjille peruspätevät ohjeet oskilloskoopin käytöstä mahdollisiin vianmääritys ja antureiden testaustarkoituksiin. Tavoitteena oli kerätä tärkeimmät asiat ja yleisimmät anturit ja niiden toiminnot työlle, jonka tilaaja saa käyttöönsä.
Moottorinohjaukset ovat nykyajan autoissa pitkälle kehittyneitä ja käyttävät hyväksi sekä digitaalisia että analogisia signaaleita. Poikkeama anturin mittaussignaalissa aiheuttaa heti moottoriohjainlaitteelta häiriöviestin. Tällöin pitääkin selvittää, onko aiheuttaja itse anturi, ulkoinen tekijä tai kenties auton oma ohjainlaite, joka on viallinen.
Työhön kerättiin perusteet moottoriohjainlaitteesta ja antureista, joita ohjainlaite käyttää toimilaitteiden ohjaamiseen. Tärkeimmät moottorin anturit kerättiin yhteen ja niiden alle lyhyt kuvaus, miten diagnoosi suoritetaan. Loppuun kerättiin myös esimerkkejä muutamasta mittauksesta ja oskilloskoopin kytkennästä.
Moottorinohjaukset ovat nykyajan autoissa pitkälle kehittyneitä ja käyttävät hyväksi sekä digitaalisia että analogisia signaaleita. Poikkeama anturin mittaussignaalissa aiheuttaa heti moottoriohjainlaitteelta häiriöviestin. Tällöin pitääkin selvittää, onko aiheuttaja itse anturi, ulkoinen tekijä tai kenties auton oma ohjainlaite, joka on viallinen.
Työhön kerättiin perusteet moottoriohjainlaitteesta ja antureista, joita ohjainlaite käyttää toimilaitteiden ohjaamiseen. Tärkeimmät moottorin anturit kerättiin yhteen ja niiden alle lyhyt kuvaus, miten diagnoosi suoritetaan. Loppuun kerättiin myös esimerkkejä muutamasta mittauksesta ja oskilloskoopin kytkennästä.