Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Marknadsplanering - marknadsplan för Kvarken Birch

Punsar, Anton (2022)

 
Avaa tiedosto
Examensarbete Marknadsplan för Kvarken Birch.pdf (1.339Mt)
Lataukset: 


Punsar, Anton
2022
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205159332
Tiivistelmä
Detta examensarbete handlar om utformningen av en marknadsplan samt dess inverkan på ett företag. Marknadsplanens uppgift är att utgå från företagets nuvarande position på marknaden och genom strategisk planering ta dem till nästa nivå.

Kvarken Birch är ett nyetablerat företag som är lokaliserat i Vörå och producerar björksirap. Denna nischade produkt kan vara svår att marknadsföra men genom noggrann marknadsplanering så kommer denna produkt att uppnå sin fulla potential på marknaden.

Syftet med detta arbete är att konstruera och utveckla en konkret marknadsplan som Kvarken Birch kan använda sig av vid expandering av företaget. Denna marknadsplan innefattar nulägesanalys, mål, strategi, handlingsplan samt uppföljning. Arbetet består av två delar. En teoretisk del var marknadsföring och marknadsplanering undersöks och en praktisk del var en marknadsplan skapas i enlighet med teorin. Arbetet är baserat på relevant teori för marknadsplanering samt intervjuer gjorda med företaget i fråga.

Resultatet visar att det finns en potentiell marknad för denna produkt i Finland men även internationellt. För att kunna distribuera denna produkt globalt så bör företaget först etablera sig i närområdet. Utökad marknadsföring på sociala plattformar är också något företaget bör fokusera på för att sprida information om denna produkt och för att kunna bygga ett varumärke.
 
This thesis deals with creating a marketing plan and its impact on a company. The main task of the marketing plan is to look at the company's current position on the market and through strategic planning take them to the next level.

Kvarken Birch is a newly established company located in Vörå that produces birch syrup. This niche product can be difficult to market, but through careful marketing planning this product can reach its full potential in the market.

The purpose of this thesis is to construct and develop a concrete marketing plan which Kvarken Birch can use when expanding the company. This marketing plan includes current situation analysis, goals, strategy, action plan and follow-up. The thesis is made up of two parts, a theoretical part, where marketing and the marketing plan are explored, and a practical part, where a marketing plan is created in accordance with the theory. The work is based on relevant theories for marketing planning as well as interviews conducted with the company in question.

The results show that there is a potential market for this product in Finland but also internationally. In order to be able to expand this product globally, the company should first establish itself in the local area. Expanded marketing on social platforms is also something the company should focus on in order to spread information about this product and to be able to build a brand.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste