Esihenkilön johtamisen rooli yksilön osaamisen kehittämisessä : Ulvilan kaupungin ateria- ja puhtauspalvelut
Lehtimäki, Sanna (2022)
Lehtimäki, Sanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169385
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön kohdeorganisaationa oli Ulvilan kaupungin teknisen toimen tulosyksikkö ateria- ja puhtauspalvelut. Päätavoitteena oli selvittää, millaista johtamista esihenkilöltä tarvitaan, jotta yksilö motivoituu kehittämään osaamistaan. Olennaisena osana opinnäytetyössä oli kartoittaa esihenkilöiden ja työntekijöiden kokemuksia osaamisen johtamisesta sekä saada selville, millaisia haasteita osaamisen kehittämistoiminnalle organisaatiossa on. Osaamisen kehittämismenetelmistä käytössä olivat pääsääntöisesti koulutuspäivät ja työnkierto.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja lähestymistapana oli tapaustutkimus. Teoriaosuus käsitteli ensin osaamisen teemaa, josta siirryttiin osaamisen kehittämisen ja osaamisen johtamisen sisältöihin. Tutkimusosassa tiedonkeruumenetelminä käytettiin haastattelua ja kyselyä. Ateria- ja puhtauspalveluiden esihenkilöiden teemahaastatteluun osallistui neljä esihenkilöä ja yksi lähetti vastaukset sähköpostitse ja jokaiselle osaston työntekijälle lähetettiin kysely.
Teemahaastatteluissa kartoitettiin käsitystä ateria- ja puhtauspalveluiden nykyisestä osaamisen tasosta ja asenteista osaamisen kehittämistä kohtaan niin esihenkilöillä kuin työntekijöillä sekä johtajalta vaadittavia ominaisuuksia. Työntekijöiden motivointiin liittyvät ongelmat nousivat myös esille sekä nykyisten koulutuspäiväkäytäntöjen toteutuksen haasteet. Tiedonkeruun tulokset analysoitiin ja peilattiin teoriaan, jonka lopputuloksena saavutettiin viisi kehittämiskohdetta organisaatiolle ja esihenkilöille.
Kehittämisehdotuksina työssä esitettiin organisaation koulutuspäiväkäytännön muuttamisen joustavammaksi, esihenkilöiden kouluttautumisen mahdollistaminen, vanhempien työntekijöiden huomioimisen, kehityskeskusteluiden muutoksen onnistumiskeskusteluksi sekä osittaisen 360 asteisen arviointimallin käyttöönotto.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja lähestymistapana oli tapaustutkimus. Teoriaosuus käsitteli ensin osaamisen teemaa, josta siirryttiin osaamisen kehittämisen ja osaamisen johtamisen sisältöihin. Tutkimusosassa tiedonkeruumenetelminä käytettiin haastattelua ja kyselyä. Ateria- ja puhtauspalveluiden esihenkilöiden teemahaastatteluun osallistui neljä esihenkilöä ja yksi lähetti vastaukset sähköpostitse ja jokaiselle osaston työntekijälle lähetettiin kysely.
Teemahaastatteluissa kartoitettiin käsitystä ateria- ja puhtauspalveluiden nykyisestä osaamisen tasosta ja asenteista osaamisen kehittämistä kohtaan niin esihenkilöillä kuin työntekijöillä sekä johtajalta vaadittavia ominaisuuksia. Työntekijöiden motivointiin liittyvät ongelmat nousivat myös esille sekä nykyisten koulutuspäiväkäytäntöjen toteutuksen haasteet. Tiedonkeruun tulokset analysoitiin ja peilattiin teoriaan, jonka lopputuloksena saavutettiin viisi kehittämiskohdetta organisaatiolle ja esihenkilöille.
Kehittämisehdotuksina työssä esitettiin organisaation koulutuspäiväkäytännön muuttamisen joustavammaksi, esihenkilöiden kouluttautumisen mahdollistaminen, vanhempien työntekijöiden huomioimisen, kehityskeskusteluiden muutoksen onnistumiskeskusteluksi sekä osittaisen 360 asteisen arviointimallin käyttöönotto.