Automated Guided Vehicles - Investment and Implementation
Björk, Alexander (2022)
Björk, Alexander
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205149241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205149241
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kirjoitettu Wärtsilä Oyj:lle, joka on investoinut yli 200 miljoonaa euroa Smart Technology Hub (STH) -nimiseen teknologiakeskukseen Vaasan Vaskiluodossa. Wärtsilän mukaan STH on paikka huipputason tuotannolle, ensiluokkaiselle tutkimukselle, kehittämiselle ja tekniikalle. Investointi sisältää logistiikkakeskuksen, joka käyttää uusinta teknologiaa logistiikka- ja automaatioratkaisuissa. Tässä automaattiset ohjatut ajoneuvot (AGV) astuvat sisään. AGV-markkina on kasvanut paljon viime vuosina, ja siitä on tullut pätevä ja luotettava investointivaihtoehto useammalle yritykselle.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia automatisoituja ohjattuja ajoneuvoja ja niitä ympäröiviä tekijöitä, jotka on otettava huomioon investoinneissa ja toteutuksessa. Teoreettinen osa on kerännyt yhteen tärkeimmät tekijät, jotka liittyvät AGV:hin. Nämä ovat teknisiä, taloudellisia, varasto ja työntekijöihin liittyviä tekijöitä. Tutkimus on tehty haastattelemalla sekä Wärtsilän että DHL:n työntekijöitä, jotka ovat mukana kehityksessä Vaskiluodon uudessa logistiikkakeskuksessa ja älyteknologian keskuksessa. Haastattelukysymykset perustuivat teoreettisen osan tekijöihin.
Tulos osoittaa paljon yhteyksiä muihin tehtyihin tutkimuksiin. Se tuo esiin myös mielenkiintoisia faktoja AGV:n vahvuuksista ja heikkouksista. AGV:t ovat edistyneet pitkälle verrattuna niiden alkuun, ja niissä on paljon uusia ominaisuuksia, tekniikoita ja innovaatioita. Näistä innovaatioista huolimatta AGV:n yleistyminen on vielä varhaisessa vaiheessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia automatisoituja ohjattuja ajoneuvoja ja niitä ympäröiviä tekijöitä, jotka on otettava huomioon investoinneissa ja toteutuksessa. Teoreettinen osa on kerännyt yhteen tärkeimmät tekijät, jotka liittyvät AGV:hin. Nämä ovat teknisiä, taloudellisia, varasto ja työntekijöihin liittyviä tekijöitä. Tutkimus on tehty haastattelemalla sekä Wärtsilän että DHL:n työntekijöitä, jotka ovat mukana kehityksessä Vaskiluodon uudessa logistiikkakeskuksessa ja älyteknologian keskuksessa. Haastattelukysymykset perustuivat teoreettisen osan tekijöihin.
Tulos osoittaa paljon yhteyksiä muihin tehtyihin tutkimuksiin. Se tuo esiin myös mielenkiintoisia faktoja AGV:n vahvuuksista ja heikkouksista. AGV:t ovat edistyneet pitkälle verrattuna niiden alkuun, ja niissä on paljon uusia ominaisuuksia, tekniikoita ja innovaatioita. Näistä innovaatioista huolimatta AGV:n yleistyminen on vielä varhaisessa vaiheessa.