Vaellusreitistä maastopyöräreitiksi kehittämistyö case Ruokolahti- Rautjärvi
Ikävalko, Mikko (2022)
Ikävalko, Mikko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205149258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205149258
Tiivistelmä
Aktiviteettimatkailu ja retkeilyn määrän kasvu näkyvät ihmisten liikkumistavoissa. Maastopyöräilyn suosio on havaittavissa lajin harrastajamäärän kasvuna, pyörävuokrauksen suosiona ja erilaisten uusien, merkittyjen maastopyöräreittien ja niiden ympärille rakennettujen matkailutuotteiden muodossa. Suosiota selittää ihmisten tietoisuuden lisääntyminen omasta terveydestä ja ympäristön tilasta.
Etelä-Karjalan Liikunta ja Urheilu ry leader- rahoitteisella hankkeella, yhdessä kuntien kanssa,ovat kehittämässä, jo rakennetuista poluista monitoimireittejä, joiden tarkoituksena on palvella luonnossa liikkujaa ympärivuotisesti. Kehitystyöhön kuuluu erityisesti reittien toimivuuden ja vetovoiman huomioiminen luonto- ja kulttuuriarvoja vaalien.
Pyöräily on keskeinen liikkumismuoto niin kaupungissa kuin maaseudullakin. Pyöräilyn ympärille rakentuu erilaista liiketoimintaa ja kulkuvälineenä sekä liikuntamuotona se mahdollistaa haja-asutusseudun matkailun monipuolisen kehittämisen.
Etelä-Karjalan maakunnan läpi kulkee E10 kaukovaellusreitti, joka tunnetaan myös Keski-Euroopassa. Ruokolahden ja Rautjärven kuntien välinen reittiosuus nähdään potentiaalisena luontomatkailun kehittämiskohteena.
Reitin varrelle on rakentunut kahdenkymmenen vuoden aikana retkeilyn infrastruktuuria, joka vaatii päivitystä tämän päivän tarpeisiin. Kehittämistyöllä kartoitetaan reitin nykytila ja etsitään ongelmaratkaisuja, päämääränä toimiva monitoimireitti maastopyöräilijän tarpeisiin.
Kehittämistyössä hyödynnettiin benchmarkkausta, havainnointia ja työpajatyöskentelyä.
Benchmarkkaus toteutettiin kansainvälistä huomiotakin saaneelle Hossan Sininen saavutus- reitille, joka kuluu ns maastopyöräreittien epic kategoriaan. Havainnointi toteutettiin maastossa E10 reitillä päiväkirjapohjaisena havainnointityönä. Havainnoinnin dokumentointivälineenä käytettiin kameraa. Työpajatyöskentelyyn osallistui 17 retkeilyn parissa toimivaa tahoa. Työpajassa hyödynnettiin learning cafe ryhmätyöskentelytyötapaa. Työ toteutettiin kesän ja syksyn 2021 aikana.
Keskeisinä kehittämistarpeina työssä nousivat reittilinjaukset ja merkinnät. Myös reitin palveluita, erilaiset käyttäjäryhmät huomioiden tulisi kehittää. Kehittämistoimien taustalta nousi esiin puutteelliset reittiturvallisuuteen vaikuttavat seikat sekä reitin tuotteistusta ajatellen monipuolisemman palvelutarjonnan esille tuominen ja kehittäminen. Kehittämistyön jatkuvuuden turvaamiseksi tarvitaan reittityöryhmä jossa vastuut ovat ennalta jaettu eri toimijoiden kesken.
Ympäröivä luonto ja retkeilyreitit tarjoavat monipuolisia liikkumisen mahdollisuuksia haja-asutusalueen asukkaille. Retkeilyn kasvavasta suosiosta huolimatta, useat reittiosuudet ovat vajaakäytöllä. Reiteissä piilee kuitenkin suuri matkailun kehittämisen potentiaali. Laadukkaasti toteutettu monitoimireitti tarjoaa parhaimmillaan retkeilyn nautintoa ja iloa niin alueen asukkaille kuin matkailijoillekin. Hyvin toteutettu reitti on kunnalle taloudellisesti järkevä investoin
Etelä-Karjalan Liikunta ja Urheilu ry leader- rahoitteisella hankkeella, yhdessä kuntien kanssa,ovat kehittämässä, jo rakennetuista poluista monitoimireittejä, joiden tarkoituksena on palvella luonnossa liikkujaa ympärivuotisesti. Kehitystyöhön kuuluu erityisesti reittien toimivuuden ja vetovoiman huomioiminen luonto- ja kulttuuriarvoja vaalien.
Pyöräily on keskeinen liikkumismuoto niin kaupungissa kuin maaseudullakin. Pyöräilyn ympärille rakentuu erilaista liiketoimintaa ja kulkuvälineenä sekä liikuntamuotona se mahdollistaa haja-asutusseudun matkailun monipuolisen kehittämisen.
Etelä-Karjalan maakunnan läpi kulkee E10 kaukovaellusreitti, joka tunnetaan myös Keski-Euroopassa. Ruokolahden ja Rautjärven kuntien välinen reittiosuus nähdään potentiaalisena luontomatkailun kehittämiskohteena.
Reitin varrelle on rakentunut kahdenkymmenen vuoden aikana retkeilyn infrastruktuuria, joka vaatii päivitystä tämän päivän tarpeisiin. Kehittämistyöllä kartoitetaan reitin nykytila ja etsitään ongelmaratkaisuja, päämääränä toimiva monitoimireitti maastopyöräilijän tarpeisiin.
Kehittämistyössä hyödynnettiin benchmarkkausta, havainnointia ja työpajatyöskentelyä.
Benchmarkkaus toteutettiin kansainvälistä huomiotakin saaneelle Hossan Sininen saavutus- reitille, joka kuluu ns maastopyöräreittien epic kategoriaan. Havainnointi toteutettiin maastossa E10 reitillä päiväkirjapohjaisena havainnointityönä. Havainnoinnin dokumentointivälineenä käytettiin kameraa. Työpajatyöskentelyyn osallistui 17 retkeilyn parissa toimivaa tahoa. Työpajassa hyödynnettiin learning cafe ryhmätyöskentelytyötapaa. Työ toteutettiin kesän ja syksyn 2021 aikana.
Keskeisinä kehittämistarpeina työssä nousivat reittilinjaukset ja merkinnät. Myös reitin palveluita, erilaiset käyttäjäryhmät huomioiden tulisi kehittää. Kehittämistoimien taustalta nousi esiin puutteelliset reittiturvallisuuteen vaikuttavat seikat sekä reitin tuotteistusta ajatellen monipuolisemman palvelutarjonnan esille tuominen ja kehittäminen. Kehittämistyön jatkuvuuden turvaamiseksi tarvitaan reittityöryhmä jossa vastuut ovat ennalta jaettu eri toimijoiden kesken.
Ympäröivä luonto ja retkeilyreitit tarjoavat monipuolisia liikkumisen mahdollisuuksia haja-asutusalueen asukkaille. Retkeilyn kasvavasta suosiosta huolimatta, useat reittiosuudet ovat vajaakäytöllä. Reiteissä piilee kuitenkin suuri matkailun kehittämisen potentiaali. Laadukkaasti toteutettu monitoimireitti tarjoaa parhaimmillaan retkeilyn nautintoa ja iloa niin alueen asukkaille kuin matkailijoillekin. Hyvin toteutettu reitti on kunnalle taloudellisesti järkevä investoin
