Rudimentaalisen rummunsoiton keskeiset elementit
Kauppila, Tomi (2022)
Kauppila, Tomi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169466
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on havainnollistaa teoriaa rudimentaalisen rummunsoiton keskeisistä elementeistä lyömäsoitinten soittotaidon rakentumisessa. Länsimainen lyömäsoitinkulttuuri kehittynyt marssirummunsoiton pohjalta, jonka perinteestä rudimentaalinen rummunsoitto juontaa juurensa. Työssä tarkastellaan rudimentaalisuuden käsitettä soittotaidon ja perusteiden johdonmukaisena muodostamisena ja kehittämisenä kolmen keskeisen elementin kautta. Kaikkea lyömäsoitinten soittoa voidaan tarkastella näiden elementien näkökulmasta. rudimentaalisuuden opettamisesta saatujen kokemusten ja palautteiden pohjalta. Tarkastelun lopputuloksena on syntynyt työssä esiteltävät rudimentaalisen rummunsoiton kolme keskeistä elementtiä.
Ensimmäinen elementeistä on rudimentit. Rudimentit ovat erilaisia perusrytmejä, joiden jokaiselle iskulle on valittu tietynlainen lyönti ja tietty käsi. Toisena elementtinä on kehonhallinta. Kehonhallinnalla tarkoitetaan kykyä valita jokaiseen lyöntiin haluttu määrä nopeutta ja massaa. Mitä suurempi osa kädestä on mukana lyönnissä sitä suurempi on lyönnin sisältämä massa. Kolmantena elementtinä on kosketus, joka määrittää kuinka valittu nopeus ja massa välittyy soitettavaan pintaan.
Keskeisten elementtien esittelyn jälkeen on harjoitteluosio, missä käydään läpi Risto Skrikbergin kehittämää harjoittelumetodia, intervalliharjoitusta. Skrikberg on jalostanut amerikkalaisesta rudimenttien esittelytavasta harjoittelumetodin yhdessä Rainer Steniuksen kanssa. Tämän jälkeen luvussa esitellään rudimentaalisen rummunsoiton keskeisten elementtien harjoittelua ja soittotaidon rakentumista. Harjoitteluosion jälkeen työssä avataan keskeisten elementtien soveltamista eri instrumenteille. Lyömäsoitininstrumentit on jaettu kolmeen ryhmään, jotta instrumenttien hallinnan erot ja yhtäläisyydet erottuisivat helpommin. Ryhmät ovat rumpusetti, klassiset lyömäsoittimet ja marssirummut. Rudimentaalisen rummunsoiton tavoite on luoda soittajalle kyky hyödyntää koko kehonsa potentiaali instrumentin hallinnassa. Lopuksi työssä pohditaan vielä edellä mainittujen lyömäsoitinryhmien perusteisiin liittyviä yhtäläisyyksiä sekä rudimentaalisen harjoittelun ja soveltamisen suhdetta suomalaiseen lyömäsoitinkulttuuriin yleisesti.
Ensimmäinen elementeistä on rudimentit. Rudimentit ovat erilaisia perusrytmejä, joiden jokaiselle iskulle on valittu tietynlainen lyönti ja tietty käsi. Toisena elementtinä on kehonhallinta. Kehonhallinnalla tarkoitetaan kykyä valita jokaiseen lyöntiin haluttu määrä nopeutta ja massaa. Mitä suurempi osa kädestä on mukana lyönnissä sitä suurempi on lyönnin sisältämä massa. Kolmantena elementtinä on kosketus, joka määrittää kuinka valittu nopeus ja massa välittyy soitettavaan pintaan.
Keskeisten elementtien esittelyn jälkeen on harjoitteluosio, missä käydään läpi Risto Skrikbergin kehittämää harjoittelumetodia, intervalliharjoitusta. Skrikberg on jalostanut amerikkalaisesta rudimenttien esittelytavasta harjoittelumetodin yhdessä Rainer Steniuksen kanssa. Tämän jälkeen luvussa esitellään rudimentaalisen rummunsoiton keskeisten elementtien harjoittelua ja soittotaidon rakentumista. Harjoitteluosion jälkeen työssä avataan keskeisten elementtien soveltamista eri instrumenteille. Lyömäsoitininstrumentit on jaettu kolmeen ryhmään, jotta instrumenttien hallinnan erot ja yhtäläisyydet erottuisivat helpommin. Ryhmät ovat rumpusetti, klassiset lyömäsoittimet ja marssirummut. Rudimentaalisen rummunsoiton tavoite on luoda soittajalle kyky hyödyntää koko kehonsa potentiaali instrumentin hallinnassa. Lopuksi työssä pohditaan vielä edellä mainittujen lyömäsoitinryhmien perusteisiin liittyviä yhtäläisyyksiä sekä rudimentaalisen harjoittelun ja soveltamisen suhdetta suomalaiseen lyömäsoitinkulttuuriin yleisesti.