”Löysin paikan missä saan meuhkata rauhassa kirjoista, ilman että yleisö kyllästyy”: kirjagram lukemaan innostamisen välineenä
Kylmäkorpi, Katri; Siekkinen, Sallamari (2022)
Kylmäkorpi, Katri
Siekkinen, Sallamari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169465
Tiivistelmä
Sosiaalinen media ja sen sovellukset ovat lähes kaikille jo arkipäivää. Sovelluksiin syntyy jatkuvasti erilaisia yhteisöjä, joiden merkitys käyttäjille on usein merkittävä. Lukeminen on ollut jo vuosia murroksessa, ja tänä päivänä sen muodot ovat monet. Lukeminen on aina ollut yhteisöllistä, ja sitä se on myös sosiaalisen median aikakaudella. Opinnäytetyössä tutkittiin yksityishenkilöiden pitämiä kirjagram-tilejä ja näiden tilien seuraajia. Tutkimuksessa tarkastellaan kirjagramissa julkaisua, sen motiiveja ja esimerkiksi sitä, mikä julkaisumuoto kiinnostaa kirjagramin käyttäjiä eniten. Lisäksi tutkittiin kirjagramiin syntynyttä yhteisöä sekä sen merkitystä yhteisön jäsenten julkaisuihin ja lukutottumuksiin. Kirjagramien suosio kasvaa jatkuvasti, ja siksi sitä on hyvä tutkia kirjastojenkin näkökulmasta. Monet kirjastojen suosimat lukemaan innostamisen muodot ovat näkyvä osa kirjagramia, ja luomalla erillisen kirjagram-tilin kirjastot voisivat olla osa kirjagram-yhteisöä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin ja kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin verkkokyselyä, joka toteutettiin Webropol-kyselytyökalun avulla. Kyselylomake oli avoinna 22.3.–3.4.2022, ja vastauksia siihen tuli 246. Tulokset analysoitiin Webropol-työkalun avulla, ja avovastauksissa käytettiin sisältöanalyysin keinoja.
Kyselyn tuloksista näki, että vastauksia saatiin lähinnä aktiivisilta lukijoilta, joista monet tuottivat itse kirjagram-sisältöä. Kirjagramin kautta omaa lukemista tehtiin muille näkyväksi sekä hankittiin lukuvinkkejä. Moni kyselyyn vastannut kertoi päätyneensä kirjagramiin blogimaailman kautta. Instagramissa kiehtoi kuvapainotteinen, helppo julkaisu. Kyselytutkimuksen perusteella kirjagrammaajien eniten suosimat julkaisumuodot olivat syötejulkaisu sekä tarina. Nykyajan nopea ja lyhyt viestintä suosii tykkäilyä enemmän kuin kommentointia, ja tykkääminen on kirjagramissakin suosituin tapa reagoida julkaisuihin. Tutkimuksessa ilmeni myös, että useat vastaajat kokivat kuuluvansa kirjagram-yhteisöön. Yhteisöön kuuluminen on vaikuttanut lukutottumuksiin positiivisesti. Kirjagram-yhteisö nähtiin avoimena ja virkistävänä hyvän mielen paikkana sosiaalisessa mediassa, vaikka varsinaista yhteisöön kuulumista oli joidenkin mielestä vaikea määrittää. Vastaajat kertoivat seuraavansa kirjastojen Instagram-tilejä sekä tiedotuksen että lukuvinkkien vuoksi. Covid-19-pandemian vaikutukset kohdistuivat lähinnä pandemian aikana perustettuihin kirjagram-tileihin.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin ja kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin verkkokyselyä, joka toteutettiin Webropol-kyselytyökalun avulla. Kyselylomake oli avoinna 22.3.–3.4.2022, ja vastauksia siihen tuli 246. Tulokset analysoitiin Webropol-työkalun avulla, ja avovastauksissa käytettiin sisältöanalyysin keinoja.
Kyselyn tuloksista näki, että vastauksia saatiin lähinnä aktiivisilta lukijoilta, joista monet tuottivat itse kirjagram-sisältöä. Kirjagramin kautta omaa lukemista tehtiin muille näkyväksi sekä hankittiin lukuvinkkejä. Moni kyselyyn vastannut kertoi päätyneensä kirjagramiin blogimaailman kautta. Instagramissa kiehtoi kuvapainotteinen, helppo julkaisu. Kyselytutkimuksen perusteella kirjagrammaajien eniten suosimat julkaisumuodot olivat syötejulkaisu sekä tarina. Nykyajan nopea ja lyhyt viestintä suosii tykkäilyä enemmän kuin kommentointia, ja tykkääminen on kirjagramissakin suosituin tapa reagoida julkaisuihin. Tutkimuksessa ilmeni myös, että useat vastaajat kokivat kuuluvansa kirjagram-yhteisöön. Yhteisöön kuuluminen on vaikuttanut lukutottumuksiin positiivisesti. Kirjagram-yhteisö nähtiin avoimena ja virkistävänä hyvän mielen paikkana sosiaalisessa mediassa, vaikka varsinaista yhteisöön kuulumista oli joidenkin mielestä vaikea määrittää. Vastaajat kertoivat seuraavansa kirjastojen Instagram-tilejä sekä tiedotuksen että lukuvinkkien vuoksi. Covid-19-pandemian vaikutukset kohdistuivat lähinnä pandemian aikana perustettuihin kirjagram-tileihin.