Ikäihmisten asiakasprosessiin osallistuvien viranhaltijoiden vastuualueiden selkiyttäminen Kuusiokuntien sosiaali- ja terveyskuntayhtymässä
Alatalo, Anu (2022)
Alatalo, Anu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169501
Tiivistelmä
Tämän kehittämistehtävän tavoitteena oli selkiyttää sosiaalipalveluiden aikuissosiaalityön ja ikäihmisten palveluiden asiakasohjauksen työn rajapintaa sekä määrittää viranhaltijoiden vastuualueet, jotta käytettävissä olevat resurssit voitaisiin hyödyntää tarkoituksenmukaisesti ja kustannustehokkaasti. Lisäksi tavoitteena oli luoda ikäihmisten palveluiden asiakasprosessiin yhden luukun sekä matalan kynnyksen toimintamalli.
Kehittämistehtävä toteutettiin Kuusiokuntien sosiaali- ja terveyskuntayhtymässä, joka vastaa jäsenkuntiensa Alavuden kaupungin, Kuortaneen kunnan, Soinin kunnan sekä Ähtärin kaupungin sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden järjestämisestä.
Kehittämistehtävä toteutettiin toimintatutkimuksellisena kehittämistoimintana, jossa tavoitellaan muutosta ja sen lähtökohtana tulee olla yhteinen ymmärrys kehittämistarpeista. Kehittämistehtävän toteutuksessa noudatettiin kehittämissykliä, joka lähtee nykytilanteen kartoittamisesta ja etenee toiminnan suunnitelman kautta, toiminnan toteutukseen ja taas uudelleen arvioitiin. Kehittämistehtävän kehittäjäryhmän muodostivat Kuusiokuntien sosiaali- ja terveyskuntayhtymän työntekijät, jotka osallistuvat ikäihmisten palvelutarpeen selvittämiseen ja suunnitteluun sekä tekevät päätökset myönnetyistä palveluista. Keskeisenä kehittämistä tukevana menetelmänä hyödynnettiin demokraattista dialogia, joka on tasa-arvoista keskustelua ja ajatusten vaihtoa osallistujien välillä.
Ikäihmisten palveluiden tulisi olla helposti saavutettavia, matalan kynnyksen palveluita, jossa yhdellä yhteydenotolla asiakas saa riittävästi tietoa lähipalveluista ja tarvittaessa hänen tilannettaan lähdetään selvittämään kokonaisvaltaisesti. Ikäihmisten asiakasohjauksella on keskeinen rooli oikean palvelupolun löytämisessä. Yhteistyötä aikuissosiaalityön kanssa tehdään aina kun asiakkaan elämässä havaitaan ongelmia, jotka eivät ole ratkaistavissa kotiin annettavilla palveluilla.
Kehittämistehtävän tuloksena luotiin visio ikäihmisten matalan kynnyksen ja yhden luukun palvelupolusta, joka myös selkiyttää ikäihmisten palveluiden ja aikuisten palveluiden viranhaltijoiden välistä yhteistyötä.
Kehittämistehtävä toteutettiin Kuusiokuntien sosiaali- ja terveyskuntayhtymässä, joka vastaa jäsenkuntiensa Alavuden kaupungin, Kuortaneen kunnan, Soinin kunnan sekä Ähtärin kaupungin sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden järjestämisestä.
Kehittämistehtävä toteutettiin toimintatutkimuksellisena kehittämistoimintana, jossa tavoitellaan muutosta ja sen lähtökohtana tulee olla yhteinen ymmärrys kehittämistarpeista. Kehittämistehtävän toteutuksessa noudatettiin kehittämissykliä, joka lähtee nykytilanteen kartoittamisesta ja etenee toiminnan suunnitelman kautta, toiminnan toteutukseen ja taas uudelleen arvioitiin. Kehittämistehtävän kehittäjäryhmän muodostivat Kuusiokuntien sosiaali- ja terveyskuntayhtymän työntekijät, jotka osallistuvat ikäihmisten palvelutarpeen selvittämiseen ja suunnitteluun sekä tekevät päätökset myönnetyistä palveluista. Keskeisenä kehittämistä tukevana menetelmänä hyödynnettiin demokraattista dialogia, joka on tasa-arvoista keskustelua ja ajatusten vaihtoa osallistujien välillä.
Ikäihmisten palveluiden tulisi olla helposti saavutettavia, matalan kynnyksen palveluita, jossa yhdellä yhteydenotolla asiakas saa riittävästi tietoa lähipalveluista ja tarvittaessa hänen tilannettaan lähdetään selvittämään kokonaisvaltaisesti. Ikäihmisten asiakasohjauksella on keskeinen rooli oikean palvelupolun löytämisessä. Yhteistyötä aikuissosiaalityön kanssa tehdään aina kun asiakkaan elämässä havaitaan ongelmia, jotka eivät ole ratkaistavissa kotiin annettavilla palveluilla.
Kehittämistehtävän tuloksena luotiin visio ikäihmisten matalan kynnyksen ja yhden luukun palvelupolusta, joka myös selkiyttää ikäihmisten palveluiden ja aikuisten palveluiden viranhaltijoiden välistä yhteistyötä.