Kotihoito vetovoimaiseksi työpaikaksi- Rekrytointivideo Seinäjoen kotihoidolle
Hautaluoma, Terhi (2022)
Hautaluoma, Terhi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179735
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa Seinäjoen kotihoidolle rekrytointivideo. Koko sosiaali- ja terveysala kärsii tällä hetkellä työvoimapulasta. Tarvitaan uusia työkaluja rekrytointiin ja näkyvyyttä vetovoiman lisäämiseksi. Tutkimuksen tavoitteena on nostaa esille kotihoidon joustavan, monipuolisen ja itsenäisen työn monet positiiviset puolet. Samalla oli tavoitteena kumota kotihoitoon liittyviä negatiivisia mielikuvia.
Tutkimus oli toiminnallinen tutkimus, jonka tuotoksena valmistettiin rekrytointivideo kotihoidon käyttöön. Aineiston keräämiseen käytettiin laadullisin menetelmin tehtyä sähköistä kyselyä. Kyselyjä oli kaksi erilaista, toinen kotihoidon henkilöstölle ja toinen tutkijan omille kontakteille ketkä eivät työskentele kotihoidossa, mutta ovat sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia. Kyselyjen tavoitteena oli kerätä tietoa, mitä rekrytointivideon tulisi sisältää, että kotihoidon vetovoimaa saataisiin lisättyä työnhakijoiden keskuudessa.
Tutkimustulosten perusteella kotihoidon henkilöstö ja ulkopuoliset hoitajat olivat paljon samaa mieltä siitä, mikä parhaiten lisäisi vetovoimaa. Eniten kyselyssä nousi esille kotihoidon aidon arjen kuvaaminen, hoitajien näyttäminen työssään ja asiakaskontaktit. Vetovoimaa lisäämällä voitaisiin helpottaa kotihoidon työvoimapulaa, kun hoitajat hakeutuisivat kotihoidon työhön. Työvoimaa lisäämällä saataisiin lisättyä myös nykyisen henkilöstön jaksamista.
Tutkimus oli toiminnallinen tutkimus, jonka tuotoksena valmistettiin rekrytointivideo kotihoidon käyttöön. Aineiston keräämiseen käytettiin laadullisin menetelmin tehtyä sähköistä kyselyä. Kyselyjä oli kaksi erilaista, toinen kotihoidon henkilöstölle ja toinen tutkijan omille kontakteille ketkä eivät työskentele kotihoidossa, mutta ovat sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia. Kyselyjen tavoitteena oli kerätä tietoa, mitä rekrytointivideon tulisi sisältää, että kotihoidon vetovoimaa saataisiin lisättyä työnhakijoiden keskuudessa.
Tutkimustulosten perusteella kotihoidon henkilöstö ja ulkopuoliset hoitajat olivat paljon samaa mieltä siitä, mikä parhaiten lisäisi vetovoimaa. Eniten kyselyssä nousi esille kotihoidon aidon arjen kuvaaminen, hoitajien näyttäminen työssään ja asiakaskontaktit. Vetovoimaa lisäämällä voitaisiin helpottaa kotihoidon työvoimapulaa, kun hoitajat hakeutuisivat kotihoidon työhön. Työvoimaa lisäämällä saataisiin lisättyä myös nykyisen henkilöstön jaksamista.