Kiertotalouden kehittäminen optisella alalla
Grassia, Rosa (2022)
Grassia, Rosa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179757
Tiivistelmä
Kestävä kehitys ja ekologiset toimintatavat ovat nousevia trendejä kuluttajien keskuudessa. Optisella alalla kierrätystoiminta on toistaiseksi vähäistä. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää kuluttajien tottumuksia silmälasien kierrättämisen suhteen ja millaisia kierrätyspalveluita ja kestävän kehityksen tuotteita optisen alan toimijat tarjoavat. Työssä tutkitaan, millaiset palvelut motivoisivat kuluttajia silmälasien kierrättämiseen ja mitkä asiat estävät tällä hetkellä sen toteutumista. Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää kierrätykseen perustuva palvelumalli optiselle alalle, jonka alan toimija voi ottaa käyttöönsä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu kiertotalouden ja palveluliiketoiminnan ympärille. Kiertotaloutta ja palveluliiketoimintaa tarkastellaan optisen alan näkökulmasta ja asiakkaan arvonluomisprosessien kautta.
Opinnäytetyössä hyödynnetään laadullista tutkimusmenetelmää ja aineisto on kerätty teemahaastatteluja sekä havainnointia apuna käyttäen. Työssä haastateltiin kymmentä silmälasien käyttäjää. Haastatteluilla kerättiin vastauksia silmälasien kierrätyksen haasteista ja kehitysideoita palvelumallin rakentamiseen. Työn lopputuloksena esiteltävä palvelukonsepti rakentuu aineistoanalyysin perusteella asiakasnäkökulmasta.
Kierrätyspalvelumalli ja sivutuotteena syntynyt vahvuuksettomien aurinkolasien kierrätyspalvelu ovat perusteltu Business Model Canvaksen mukaisesti. Kierrätyspalvelumalli auttaa kuluttajia pääsemään tarpeettomista kehyksistä eroon oikeaoppisesti kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Optikkoliike saa käyttöönsä räätälöidyn palvelukonseptin, joka sisältää yhteistyötä hyväntekeväisyys- ja kierrätysyrityksen kanssa. Tulokset osoittavat, että optisella alalla kierrättämisen ensisijaisena esteenä ovat läpinäkyvyyden ja tietoisuuden puute. Tämä on huomioitu palvelumallin kampanjamateriaalin esittelemisessä.
Palveluliiketoimintamalli esiteltiin kahdelle optisen alan asiantuntijalle ja heidän arviointejaan hyödynnettiin työn laadun mittaamisessa. Tutkimus antaa vahvistuksen käsitykselle, miksi kiertotalouden hyödyntäminen on optisen alan asiakkaiden näkökulmasta vähäistä. Opinnäytetyön tuloksia ja palvelumallia voidaan hyödyntää optisella alalla kierrättämisen ja kestävän kehityksen käyttöönotossa ydinliiketoiminnan ohella.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu kiertotalouden ja palveluliiketoiminnan ympärille. Kiertotaloutta ja palveluliiketoimintaa tarkastellaan optisen alan näkökulmasta ja asiakkaan arvonluomisprosessien kautta.
Opinnäytetyössä hyödynnetään laadullista tutkimusmenetelmää ja aineisto on kerätty teemahaastatteluja sekä havainnointia apuna käyttäen. Työssä haastateltiin kymmentä silmälasien käyttäjää. Haastatteluilla kerättiin vastauksia silmälasien kierrätyksen haasteista ja kehitysideoita palvelumallin rakentamiseen. Työn lopputuloksena esiteltävä palvelukonsepti rakentuu aineistoanalyysin perusteella asiakasnäkökulmasta.
Kierrätyspalvelumalli ja sivutuotteena syntynyt vahvuuksettomien aurinkolasien kierrätyspalvelu ovat perusteltu Business Model Canvaksen mukaisesti. Kierrätyspalvelumalli auttaa kuluttajia pääsemään tarpeettomista kehyksistä eroon oikeaoppisesti kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Optikkoliike saa käyttöönsä räätälöidyn palvelukonseptin, joka sisältää yhteistyötä hyväntekeväisyys- ja kierrätysyrityksen kanssa. Tulokset osoittavat, että optisella alalla kierrättämisen ensisijaisena esteenä ovat läpinäkyvyyden ja tietoisuuden puute. Tämä on huomioitu palvelumallin kampanjamateriaalin esittelemisessä.
Palveluliiketoimintamalli esiteltiin kahdelle optisen alan asiantuntijalle ja heidän arviointejaan hyödynnettiin työn laadun mittaamisessa. Tutkimus antaa vahvistuksen käsitykselle, miksi kiertotalouden hyödyntäminen on optisen alan asiakkaiden näkökulmasta vähäistä. Opinnäytetyön tuloksia ja palvelumallia voidaan hyödyntää optisella alalla kierrättämisen ja kestävän kehityksen käyttöönotossa ydinliiketoiminnan ohella.