Huomaa hyvä! : menetelmän käyttöönotto partiolippukunta Mynämäen Maahisten sudenpentu- ja seikkailijaryhmissä
Mäkelä, Sannamari (2022)
Mäkelä, Sannamari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169693
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni sisältää raportin sekä tuotoksen kehittämistyöstäni, joka toteutettiin kevään 2021 aikana. Kehittämistyöni toimeksiantajana toimi partiolippukunta Mynämäen Maahiset ry. Tarkoituksena oli ottaa käyttöön Huomaa hyvä! -menetelmä lippukunnan sudenpentu- ja seikkailijaryhmissä.
Tuotoksena syntyi koloiltoihin soveltuvat seitsemän teemaviikon ohjelmakokonaisuudet luonteenvahvuuksista. Menetelmän käyttöönoton tarkoituksena oli antaa ryhmänjohtajille keinoja hillitä lasten haasteellista käyttäytymistä koloiltojen ohjatuissa tilanteissa.
Positiivinen psykologia on melko uusi tieteellinen suuntaus ja positiivinen pedagogiikka on vasta jalkautumassa kasvatusmalliksi Suomeen. Oli hienoa olla mukana viemässä positiivista kasvatusmenetelmää partiotoimintaan. Menetelmän käyttö lippukunnassa jakoi mielipiteitä, mutta pääasiassa menetelmä koettiin toimivana ja erityisesti positiivisuuden lisäämistä pidettiin arvokkaana asiana.
Uskon, että positiivinen pedagogiikka on tullut jäädäkseen lasten kasvatukseen, joten aihe on hyvinkin ajankohtainen.
Tuotoksena syntyi koloiltoihin soveltuvat seitsemän teemaviikon ohjelmakokonaisuudet luonteenvahvuuksista. Menetelmän käyttöönoton tarkoituksena oli antaa ryhmänjohtajille keinoja hillitä lasten haasteellista käyttäytymistä koloiltojen ohjatuissa tilanteissa.
Positiivinen psykologia on melko uusi tieteellinen suuntaus ja positiivinen pedagogiikka on vasta jalkautumassa kasvatusmalliksi Suomeen. Oli hienoa olla mukana viemässä positiivista kasvatusmenetelmää partiotoimintaan. Menetelmän käyttö lippukunnassa jakoi mielipiteitä, mutta pääasiassa menetelmä koettiin toimivana ja erityisesti positiivisuuden lisäämistä pidettiin arvokkaana asiana.
Uskon, että positiivinen pedagogiikka on tullut jäädäkseen lasten kasvatukseen, joten aihe on hyvinkin ajankohtainen.