Vastuullisuus ja hiilijalanjälki: Kotkan Työväen Palloilijat
Jämsä, Saija (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810019
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on perehdytty hiilijalanjälkeen käsitteenä, sekä sen taustalla vaikuttaviin politiikkoihin ja kansainvälisiin sopimuksiin. Eri sopimukset on pyritty avaamaan lukijalle tiivistetysti, sekä avaamaan syitä ilmastonmuutokselle. Tämän lisäksi on perehdytty toimeksiantajan, eli Kotkan Työväen Palloilijoiden toimialan ympäristövastuullisuuteen, sekä mahdollisuuksiin vaikuttaa omasta toiminnasta aiheutuvan hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Lisäksi on pohdittu millaisia strategisia kumppaneita toimeksiantaja voisi löytää ympäristövastuu kulmasta katsottuna ja hyödyntää niitä markkinoinnissa sekä yhdistyksen brändimielikuvan rakentamisessa.
Ilmastonmuutos on yksi aikakautemme suurimmista kriiseistä ja sillä on paljon negatiivisia vaikutuksia niin ihmisille kuin ympäristöllekin. Maapallon keskilämpötila uhkaa nousta yli 2 astetta seuraavien vuosikymmenien aikana ja tarvitaan suunnitelmallisia ja merkittäviä muutoksia, jotta tämä muutos saadaan pysäytettyä ajoissa.
Hiilijalanjälki on keino kertoa tietyn toiminnon, palvelun tai tuotteen vaikutukset ympäristölle ja sitä käytetäänkin tänä päivänä yleisesti yrityksissä, kun halutaan kantaa oma korsi ilmastotalkoisiin, sekä samalla viestiä oman toiminnan vastuullisuutta.
Tuloksena on löydetty muutamia selkeitä kohteita ympäristövastuun saralta, joita tilaaja voi alkaa työstämään ympäristökuormansa vähentämiseksi, sekä annettu toimenpide-ehdotuksia niin hiilijalanjäljen pienentämiseksi kuin brändimielikuvan rakentamiseksi. Suurimmat muutokset hiilijalanjäljen pienentämiseksi on todettu saavutettavan energian, jätehuollon ja kuljetusten parista.
Ilmastonmuutos on yksi aikakautemme suurimmista kriiseistä ja sillä on paljon negatiivisia vaikutuksia niin ihmisille kuin ympäristöllekin. Maapallon keskilämpötila uhkaa nousta yli 2 astetta seuraavien vuosikymmenien aikana ja tarvitaan suunnitelmallisia ja merkittäviä muutoksia, jotta tämä muutos saadaan pysäytettyä ajoissa.
Hiilijalanjälki on keino kertoa tietyn toiminnon, palvelun tai tuotteen vaikutukset ympäristölle ja sitä käytetäänkin tänä päivänä yleisesti yrityksissä, kun halutaan kantaa oma korsi ilmastotalkoisiin, sekä samalla viestiä oman toiminnan vastuullisuutta.
Tuloksena on löydetty muutamia selkeitä kohteita ympäristövastuun saralta, joita tilaaja voi alkaa työstämään ympäristökuormansa vähentämiseksi, sekä annettu toimenpide-ehdotuksia niin hiilijalanjäljen pienentämiseksi kuin brändimielikuvan rakentamiseksi. Suurimmat muutokset hiilijalanjäljen pienentämiseksi on todettu saavutettavan energian, jätehuollon ja kuljetusten parista.