Mella påsen hemma hos familjen: ett material till föräldrar för att stöda barnets färdigheter i att identifiera och benämna grundkänslor
Pennanen, Kaisa-Maria; Wiklén, Jennifer; Martin, Nicola (2022)
Lataukset:
Pennanen, Kaisa-Maria
Wiklén, Jennifer
Martin, Nicola
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179860
Tiivistelmä
Barn i 3–6-års ålder tränar aktivt sina emotionella kompetenser i att identifiera och benämna sina grundkänslor. Att lära sig dessa två kompetenser främjar barnets självkänsla och viktiga kunskaper. Kompetenserna utvecklas ändå inte av sig själva utan föräldrarna spelar en stor roll i att stöda barnets emotionella utveckling.
Syftet med detta examensarbete var att utveckla ett material som kan användas av föräldrar för att stöda barnet i att identifiera och benämna grundkänslor. Arbetet strävade efter att svara på följande två frågeställningar: Hur kan föräldrarna stöda sina barn i att identifiera och benämna grundkänslor? och Hurdant stödmaterial ska Mella-påsen innehålla för att kunna hjälpa föräldrarna att stödja barnet i att identifiera och benämna grundkänslor? Examensarbetet är en del av Yrkeshögskolan Novias projekt Resursstarka barn.
Metoden i arbetet var ett funktionellt examensarbete. Den teoretiska referensramen utgörs av relevant teori och tidigare forskning inom ämnet. Materialet utvecklades utgående ifrån den teoretiska referensramen och testades med tre frivilliga familjer. Familjerna och en grupp av professionella inom småbarnspedagogik svarade på frågor om materialet i en enkät. Utgående ifrån testen och intervjuerna vidare utvecklades och utvärderades materialet.
Examensarbetet resulterade i en prototyp av stödmaterialet Mella-påsen. Påsen är avsedd för barn i åldern 3–6 år och deras föräldrar. Det är ett grundläggande material. Detta arbete tar alltså inte ställning till barns särskilda stödbehov.
Syftet med detta examensarbete var att utveckla ett material som kan användas av föräldrar för att stöda barnet i att identifiera och benämna grundkänslor. Arbetet strävade efter att svara på följande två frågeställningar: Hur kan föräldrarna stöda sina barn i att identifiera och benämna grundkänslor? och Hurdant stödmaterial ska Mella-påsen innehålla för att kunna hjälpa föräldrarna att stödja barnet i att identifiera och benämna grundkänslor? Examensarbetet är en del av Yrkeshögskolan Novias projekt Resursstarka barn.
Metoden i arbetet var ett funktionellt examensarbete. Den teoretiska referensramen utgörs av relevant teori och tidigare forskning inom ämnet. Materialet utvecklades utgående ifrån den teoretiska referensramen och testades med tre frivilliga familjer. Familjerna och en grupp av professionella inom småbarnspedagogik svarade på frågor om materialet i en enkät. Utgående ifrån testen och intervjuerna vidare utvecklades och utvärderades materialet.
Examensarbetet resulterade i en prototyp av stödmaterialet Mella-påsen. Påsen är avsedd för barn i åldern 3–6 år och deras föräldrar. Det är ett grundläggande material. Detta arbete tar alltså inte ställning till barns särskilda stödbehov.