Kannatteleva kirjoittaminen: yhteisöllinen, osallistava ja esteetön luovan kirjoittamisen opettamisen toimintamalli aikuisille mielenterveys- ja päihdekuntoutujille
Mäkelin, Henna (2022)
Mäkelin, Henna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179952
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Parik-säätiölle kehittämistyönä. Työn tavoite oli luoda osallistava, yhteisöllinen ja esteetön luovan kirjoittamisen opettamisen toimintamalli, joka huomioi päihde- ja mielenterveyskuntoutujien erityistarpeet.
Kehittämistyössä suunniteltiin kohderyhmän tarpeet huomioiva luovan kirjoittamisen kurssi. Kehittämistyöllä oli kaksi tavoitetta: osallisuuden kokemusten tarjoaminen vaikuttamisen ja valintojen tekemisen kautta ja toiminnan rakentaminen niin, että kirjoittajaryhmästä muodostui todellinen yhteisö, joka tarjosi jäsenilleen yhteisöllisyyden kokemuksia. Toimintamalli pilotoitiin yhteistyössä Parik-säätiön kanssa. Lopputuloksena syntyi kannattelevan kirjoittamisen opettamisen toimintamalli, jossa kirjoittajakurssille osallistumisesta ja luovan kirjoittamisen opiskelusta tehtiin mielenterveys- ja päihdekuntoutujille mahdollisimman esteetöntä.
Kehittämistyö toteutettiin hyödyntämällä palvelumuotoilua. Toimintamallin yhteiskehittämiseen osallistuivat tilaajan eli Parik-säätiön työntekijät ja toimintamallin kohderyhmä eli mielenterveys- ja päihdekuntoutujat. Lisäksi prosessiin osallistui taiteilijoita sekä sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia, joilla oli kokemusta kohderyhmän kanssa työskentelystä. Tutkimusaineiston keräysmenetelminä käytettiin muun muassa teemahaastattelua, kyselyä, kenttäpäiväkirjaa ja toiminnallisia menetelmiä.
Kurssille osallistuneet mielenterveys- ja päihdekuntoutujat sekä Parik-säätiön edustajat antoivat toiminnasta palautetta prosessin eri vaiheissa. Sen perusteella kannattelevan kirjoittamisen toimintamalli saavutti asetetut tavoitteet: esteettömäksi tehty kirjoittajakurssi tarjosi mielenterveys- ja päihdekuntoutujille osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemuksia.
Kehittämistyössä suunniteltiin kohderyhmän tarpeet huomioiva luovan kirjoittamisen kurssi. Kehittämistyöllä oli kaksi tavoitetta: osallisuuden kokemusten tarjoaminen vaikuttamisen ja valintojen tekemisen kautta ja toiminnan rakentaminen niin, että kirjoittajaryhmästä muodostui todellinen yhteisö, joka tarjosi jäsenilleen yhteisöllisyyden kokemuksia. Toimintamalli pilotoitiin yhteistyössä Parik-säätiön kanssa. Lopputuloksena syntyi kannattelevan kirjoittamisen opettamisen toimintamalli, jossa kirjoittajakurssille osallistumisesta ja luovan kirjoittamisen opiskelusta tehtiin mielenterveys- ja päihdekuntoutujille mahdollisimman esteetöntä.
Kehittämistyö toteutettiin hyödyntämällä palvelumuotoilua. Toimintamallin yhteiskehittämiseen osallistuivat tilaajan eli Parik-säätiön työntekijät ja toimintamallin kohderyhmä eli mielenterveys- ja päihdekuntoutujat. Lisäksi prosessiin osallistui taiteilijoita sekä sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia, joilla oli kokemusta kohderyhmän kanssa työskentelystä. Tutkimusaineiston keräysmenetelminä käytettiin muun muassa teemahaastattelua, kyselyä, kenttäpäiväkirjaa ja toiminnallisia menetelmiä.
Kurssille osallistuneet mielenterveys- ja päihdekuntoutujat sekä Parik-säätiön edustajat antoivat toiminnasta palautetta prosessin eri vaiheissa. Sen perusteella kannattelevan kirjoittamisen toimintamalli saavutti asetetut tavoitteet: esteettömäksi tehty kirjoittajakurssi tarjosi mielenterveys- ja päihdekuntoutujille osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemuksia.