Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kannatteleva kirjoittaminen: yhteisöllinen, osallistava ja esteetön luovan kirjoittamisen opettamisen toimintamalli aikuisille mielenterveys- ja päihdekuntoutujille

Mäkelin, Henna (2022)

 
Avaa tiedosto
MakelinHenna-Opinnäytetyö.pdf (1.328Mt)
Lataukset: 


Mäkelin, Henna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179952
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Parik-säätiölle kehittämistyönä. Työn tavoite oli luoda osallistava, yhteisöllinen ja esteetön luovan kirjoittamisen opettamisen toimintamalli, joka huomioi päihde- ja mielenterveyskuntoutujien erityistarpeet.

Kehittämistyössä suunniteltiin kohderyhmän tarpeet huomioiva luovan kirjoittamisen kurssi. Kehittämistyöllä oli kaksi tavoitetta: osallisuuden kokemusten tarjoaminen vaikuttamisen ja valintojen tekemisen kautta ja toiminnan rakentaminen niin, että kirjoittajaryhmästä muodostui todellinen yhteisö, joka tarjosi jäsenilleen yhteisöllisyyden kokemuksia. Toimintamalli pilotoitiin yhteistyössä Parik-säätiön kanssa. Lopputuloksena syntyi kannattelevan kirjoittamisen opettamisen toimintamalli, jossa kirjoittajakurssille osallistumisesta ja luovan kirjoittamisen opiskelusta tehtiin mielenterveys- ja päihdekuntoutujille mahdollisimman esteetöntä.

Kehittämistyö toteutettiin hyödyntämällä palvelumuotoilua. Toimintamallin yhteiskehittämiseen osallistuivat tilaajan eli Parik-säätiön työntekijät ja toimintamallin kohderyhmä eli mielenterveys- ja päihdekuntoutujat. Lisäksi prosessiin osallistui taiteilijoita sekä sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia, joilla oli kokemusta kohderyhmän kanssa työskentelystä. Tutkimusaineiston keräysmenetelminä käytettiin muun muassa teemahaastattelua, kyselyä, kenttäpäiväkirjaa ja toiminnallisia menetelmiä.

Kurssille osallistuneet mielenterveys- ja päihdekuntoutujat sekä Parik-säätiön edustajat antoivat toiminnasta palautetta prosessin eri vaiheissa. Sen perusteella kannattelevan kirjoittamisen toimintamalli saavutti asetetut tavoitteet: esteettömäksi tehty kirjoittajakurssi tarjosi mielenterveys- ja päihdekuntoutujille osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemuksia.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste