Asiakastarpeiden tunnistaminen: Sähköasentajan ammattitutkinnon tuottama lisäarvo yrityksille
Hanka, Marko (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051710012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051710012
Tiivistelmä
Uudistunut ammatillinen koulutus tulee olemaan entistä asiakaslähtöisempää ja osaamisperusteisempaa, ja koko koulutuksen tavoitteet ja toteutus pohjautuvat aikaisempaa enemmän opiskelijan ja työelämän tarpeisiin. Vuonna 2018 voimaan tullut ammatillisen koulutuksen reformi vaati koulutuksen järjestäjiltä yhä tiiviimpää yhteistyötä työelämän kanssa. Oppilaitosten henkilökunnan pitää hallita laajoja yritysverkostoja ja olla tietoinen niistä tarpeista, joita alueen elinkeinoelämällä ja yrityksillä on. Koulutukset pyritään laatimaan yhteistyössä työelämän ja koulutuksen järjestäjien kanssa, ja näin varmistetaan se, että alueen yritysten tarpeisiin koulutetaan osaavaa työvoimaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa haastattelututkimuksen avulla sähköalan ammattitutkinnosta vastaavien henkilöiden tietämys tutkinnon oppimistavoitteista ja osaamisen vastaamisesta yritysten tarpeisiin. Vaasan ammattioppilaitoksen yhteistyöyrityksille suunnatussa määrällisessä kyselytutkimuksessa selvitettiin yritysten näkemys sähköasentajan ammattitutkinnon tuottamasta lisäarvosta yritykselle sekä syvennettiin ymmärrystä yritysten odotuksista liittyen tutkinnon sisältöön ja sen tuottamaan lisäarvoon yritysten toiminnassa.
Laadullisen haastattelututkimuksen kautta saatiin selkeä ymmärrys sähköasentajan ammattitutkinnosta vastaavien oppilaitosten edustajien käsityksestä tutkinnon tuottamasta lisäarvosta yrityksille ja opiskelijoille. Määrällisen tutkimustulokset vahvistivat ajatusta sähköasentajan ammattitutkinnon tuottamasta lisäarvosta yrityksille, mutta nosti samalla esille oppilaitoksen riittämättömän yhteistyön yritysten kanssa. Yritykset myös kokivat, että heidän tarpeitaan ei ollut tarpeeksi huomioitu tutkinnon sisällön kehittämisessä.
Asiakasarvon tuottaminen on yksi tärkeimmistä liiketoiminnan tavoitteista. Oikeanlaisen osaamisen ja osaavan työvoiman kouluttaminen sekä tiivis yhteistyö ovat edellytys sähköasentajan ammattitutkinnon tunnettavuuden lisäämiseen Vaasan alueella ja ympäristössä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa haastattelututkimuksen avulla sähköalan ammattitutkinnosta vastaavien henkilöiden tietämys tutkinnon oppimistavoitteista ja osaamisen vastaamisesta yritysten tarpeisiin. Vaasan ammattioppilaitoksen yhteistyöyrityksille suunnatussa määrällisessä kyselytutkimuksessa selvitettiin yritysten näkemys sähköasentajan ammattitutkinnon tuottamasta lisäarvosta yritykselle sekä syvennettiin ymmärrystä yritysten odotuksista liittyen tutkinnon sisältöön ja sen tuottamaan lisäarvoon yritysten toiminnassa.
Laadullisen haastattelututkimuksen kautta saatiin selkeä ymmärrys sähköasentajan ammattitutkinnosta vastaavien oppilaitosten edustajien käsityksestä tutkinnon tuottamasta lisäarvosta yrityksille ja opiskelijoille. Määrällisen tutkimustulokset vahvistivat ajatusta sähköasentajan ammattitutkinnon tuottamasta lisäarvosta yrityksille, mutta nosti samalla esille oppilaitoksen riittämättömän yhteistyön yritysten kanssa. Yritykset myös kokivat, että heidän tarpeitaan ei ollut tarpeeksi huomioitu tutkinnon sisällön kehittämisessä.
Asiakasarvon tuottaminen on yksi tärkeimmistä liiketoiminnan tavoitteista. Oikeanlaisen osaamisen ja osaavan työvoiman kouluttaminen sekä tiivis yhteistyö ovat edellytys sähköasentajan ammattitutkinnon tunnettavuuden lisäämiseen Vaasan alueella ja ympäristössä.