Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

K-popkulttuuri ja sen markkinointi

Tirkkonen, Ida (2022)

 
Avaa tiedosto
Tirkkonen_Ida.pdf (4.176Mt)
Lataukset: 


Tirkkonen, Ida
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179911
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee K-popkulttuuria ja sen markkinointia. Tavoitteena oli koota yhteen asioita, jotka ovat tunnusomaisia K-pop-kulttuurille ja sen markkinoinnille. Samalla perehdyttiin, miten Etelä-Korean kulttuuri näkyy ja vaikuttaa K-popiin ja sen markkinointiin. Tutuksi tulivat myös erilaiset keinot, jolla musiikkia markkinoidaan.

Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, puolistrukturoitua haastattelua ja dokumenttianalyysia. Opinnäytetyölle ei ollut toimeksiantajaa. Alussa käytiin läpi teorian muodossa, mitä K-pop, markkinointi ja kulttuuri tarkoittavat. Kulttuurin havainnollistamisessa käytettiin Hofsteden- ja Trompenaarin mallia. Opinnäytetyön loppupuolella perehdyttiin tarkemmin Etelä-Korean uniikkeihin markkinointikeinoihin ja K-popin markkinointikeinoihin.

Tuloksissa K-popin ja länsimaalaisen popin ero on esitetty taulukon muodossa. Niistä käy ilmi, että K-popin ja länsimaalaisen popin välillä on selkeitä eroja. Muut tulokset puolestaan on esitetty tavallisen tekstin muodossa. Niistä tuloksista käy puolestaan ilmi, että yhteisöllisyys ja fanit ovat merkityksellinen osa K-popkulttuuria. Tuloksista käy ilmi myös eteläkorealaisen kulttuurin vaikutus K-popiin.
 
The topic of this thesis is K-pop culture and its marketing. The goal of the thesis was to collect together things that are typical for K-pop culture and its marketing. At the same time, investigate how South Korean culture is visible and affects the K-pop and its marketing. Different types of ways to market music also became familiar.

The research methods that were used are observational study, semi-structured interview, and document analysis. The thesis doesn’t have a subscriber. At the beginning there was theory about K-pop, marketing and culture and what they meant. To illustrate culture, it was used both Hofstede Insight and Trompenaars Cultural Dimensions. The end of thesis was more focused on the South Korean’s unique marketing ways and different ways to market K-pop.

In the results, the difference between K-pop and western pop music is illustrated in the chart and from the results we can see that there are clear differences between them. The rest of the results are in the form of text and from those results we can see that communality and fans are important parts of K-pop culture. Also, the South Korean culture plays an important part in K-pop.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste