Perheohjaus Porin kaupungin varhaiskasvatuksessa: perheohjauksen hyötyjä vanhempien ja työntekijöiden näkökulmista
Pöysti, Susanna (2022)
Pöysti, Susanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810044
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena on arvioida Porin kaupungin varhaiskasvatuksen perheohjauspalvelun hyötyjä asiakasperheiden ja varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmista. Perheohjaus on varhaiskasvatuksen asiakasperheille suunnattu matalan kynnyksen, ennaltaehkäisevä perhepalvelu. Perheohjauksen tavoitteena on perheen hyvinvointi, vanhemmuuden tukeminen ja toimiva lapsiperhearki. Perheiden lisäksi perheohjauksen tarkoituksena on varhaiskasvatuksen työntekijöiden perustyön tukeminen ja yhteistyön lisääminen.
Tutkimuksen tietoperustaa varten tutustuin eri kaupunkien perheohjauspalveluihin tutkimalla kaupunkien verkkosivuja sekä lukemalla aiheesta kirjallisuudesta sekä aiemmin julkaistuista opinnäytetöistä. Porin perheohjauksen toimintamallin lisäksi kerron tietoperustassa siitä, miten perheohjausta on lähdetty Porin varhaiskasvatuksessa toteuttamaan hanketyön muodossa. Tämä osuus tietoperustassa perustuu kokemustietooni varhaiskasvatuksen perheohjaajan työssä.
Tutkimukseeni osallistui varhaiskasvatuksen asiakasperheitä ja työntekijöitä arvioimalla, mitä hyötyä perheohjauksesta on ollut heidän perheelleen tai varhaiskasvatuksen työntekijän arjen työhön. Materiaalia tutkimukseeni keräsin kyselyjen ja puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Kertyneen materiaalin analysoin teema-analyysin keinoin. Näin sain vastauksia asettamiini tutkimuskysymyksiin.
Tutkimustuloksista ilmenee, että perheohjaus koetaan tarpeelliseksi ja helposti saatavilla olevaksi palveluksi. Vanhemmat kokevat, että perheohjaajan kanssa työskentely tukee vanhemmuutta ja perheen voimavaroja konkreettisten neuvojen ja keskusteluavun kautta. Varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmasta katsottuna perheohjaajan kanssa tehtävä yhteistyö vähentää työn kuormittavuutta, antaa lisäresurssia perustyölle ja lisää yhteistyötä. Perheohjaajan kanssa käytävä reflektoiva ja konsultoiva vuoropuhelu vahvistaa varhaiskasvatuksen ammattilaisten omia näkemyksiä.
Tutkimukseni tavoitteena on arvioida Porin kaupungin varhaiskasvatuksen perheohjauspalvelun hyötyjä asiakasperheiden ja varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmista. Perheohjaus on varhaiskasvatuksen asiakasperheille suunnattu matalan kynnyksen, ennaltaehkäisevä perhepalvelu. Perheohjauksen tavoitteena on perheen hyvinvointi, vanhemmuuden tukeminen ja toimiva lapsiperhearki. Perheiden lisäksi perheohjauksen tarkoituksena on varhaiskasvatuksen työntekijöiden perustyön tukeminen ja yhteistyön lisääminen.
Tutkimuksen tietoperustaa varten tutustuin eri kaupunkien perheohjauspalveluihin tutkimalla kaupunkien verkkosivuja sekä lukemalla aiheesta kirjallisuudesta sekä aiemmin julkaistuista opinnäytetöistä. Porin perheohjauksen toimintamallin lisäksi kerron tietoperustassa siitä, miten perheohjausta on lähdetty Porin varhaiskasvatuksessa toteuttamaan hanketyön muodossa. Tämä osuus tietoperustassa perustuu kokemustietooni varhaiskasvatuksen perheohjaajan työssä.
Tutkimukseeni osallistui varhaiskasvatuksen asiakasperheitä ja työntekijöitä arvioimalla, mitä hyötyä perheohjauksesta on ollut heidän perheelleen tai varhaiskasvatuksen työntekijän arjen työhön. Materiaalia tutkimukseeni keräsin kyselyjen ja puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Kertyneen materiaalin analysoin teema-analyysin keinoin. Näin sain vastauksia asettamiini tutkimuskysymyksiin.
Tutkimustuloksista ilmenee, että perheohjaus koetaan tarpeelliseksi ja helposti saatavilla olevaksi palveluksi. Vanhemmat kokevat, että perheohjaajan kanssa työskentely tukee vanhemmuutta ja perheen voimavaroja konkreettisten neuvojen ja keskusteluavun kautta. Varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmasta katsottuna perheohjaajan kanssa tehtävä yhteistyö vähentää työn kuormittavuutta, antaa lisäresurssia perustyölle ja lisää yhteistyötä. Perheohjaajan kanssa käytävä reflektoiva ja konsultoiva vuoropuhelu vahvistaa varhaiskasvatuksen ammattilaisten omia näkemyksiä.