Prissättning av naturprodukter
Gustafsson, Amanda (2022)
Gustafsson, Amanda
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810046
Tiivistelmä
Tavaroiden tai palveluiden hinnoittelu on tärkein yksittäinen yrityksen kannattavuuteen vaikuttava tekijä. Hinnoittelun helpottamiseksi yritykset käyttävät erilaisia laskelmia oikean hinnan määrittämiseksi. Luonnontuotealalla satovaihtelut vuosien välillä ovat merkittäviä, eikä sadon suuruutta pystytä etukäteen ennustamaan. Useat tekijät, kuten lämpötila, sateet, pölytyksen onnistuminen ja hallayöt, vaikuttavat sadon määrään. Luonnontuotealan yrityksille tämä epävarmuus merkitsee jatkuvaa huolta saatavilla olevan raaka-aineen määrästä. Hinnoitteluun sadon määrällä on suora vaikutus.
Tämän työn tarkoituksena oli auttaa tilaajaa saamaan yleiskuva yrityksen kustannuksista ja näkemään kuinka suuri vaikutus eri suuruisilla marjasadoilla on omakustannushintaan.
Työ koostuu teoreettisesta ja empiirisestä osasta. Empiirinen työ tehtiin laadullisten ja määrällisten tutkimusmenetelmien yhdistelmällä. Laadullisessa tutkimuksessa haastateltiin toimitusjohtajaa ja yrityksen perustajaa saadakseen kattava kuva toimialasta ja erilaisista hinnoittelustrategioista. Määrällisessä osassa kerättiin yrityksen kustannukset omakustannuslaskentaa varten.
Tulokset osoittavat, kuinka eri suuruiset marjasadot vaikuttavat omakustannushintaan ja mitä tulee ottaa huomioon tuotteiden hinnoittelussa toimialalla.
Tämän työn tarkoituksena oli auttaa tilaajaa saamaan yleiskuva yrityksen kustannuksista ja näkemään kuinka suuri vaikutus eri suuruisilla marjasadoilla on omakustannushintaan.
Työ koostuu teoreettisesta ja empiirisestä osasta. Empiirinen työ tehtiin laadullisten ja määrällisten tutkimusmenetelmien yhdistelmällä. Laadullisessa tutkimuksessa haastateltiin toimitusjohtajaa ja yrityksen perustajaa saadakseen kattava kuva toimialasta ja erilaisista hinnoittelustrategioista. Määrällisessä osassa kerättiin yrityksen kustannukset omakustannuslaskentaa varten.
Tulokset osoittavat, kuinka eri suuruiset marjasadot vaikuttavat omakustannushintaan ja mitä tulee ottaa huomioon tuotteiden hinnoittelussa toimialalla.