Psykisk hälsa bland barn i åldern 3-6 år : guide för personal inom småbarnspedagogik
Huldén, Mikaela; Johansson, Melinda; Lehtinen, Mona; Mäkelä, Emma (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Huldén, Mikaela
Johansson, Melinda
Lehtinen, Mona
Mäkelä, Emma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810084
Tiivistelmä
Arbetet är ett projektarbete inom temat ’’Må bra i Finland’’ och Institutionen för hälsa och välfärd vid Yrkeshögskolan Novia.
Examensarbetets syfte var att öka medvetenheten om psykisk ohälsa hos barn i åldern 3–6 år samt identifiera olika faktorer som inverkar på den psykiska hälsan. För att uppnå syftet har följande frågeställningar ställts:
• Hur syns psykisk ohälsa hos barn i åldern 3–6 år?
• Vilka faktorer påverkar barns psykiska ohälsa?
• Hur kan personal inom småbarnspedagogiken främja och stöda den psykiska hälsan hos
barn i åldern 3 – 6 år?
Examensarbetet är ett funktionellt arbete som har utgått från befintlig forskning och litteratur inom ämnet för att uppnå syftet. Litteratursökningen utfördes till stor del via databasen CINAHL men även andra databaser användes samt webbsidor och böcker.
Resultatet visar att det är viktigt att främja den psykiska hälsan redan i småbarnsålder. Det visar också att psykisk ohälsa förekommer i viss mån redan i småbarnsålder och personalen på daghemmen har en viktig roll i främjandet av barnens psykiska hälsa. De olika riskfaktorerna som identifierades har gemensamt att de kan leda till ångest och depression hos barn.
Genom arbetet har en guide utvecklats som innehåller information om psykisk ohälsa och
främjandet av psykisk hälsa hos barn. Guidens design och innehåll har bearbetats i samråd med personal inom småbarnspedagogiken. Guiden kan fungera som ett stöd för personalen inom småbarnspedagogiken.
Examensarbetets syfte var att öka medvetenheten om psykisk ohälsa hos barn i åldern 3–6 år samt identifiera olika faktorer som inverkar på den psykiska hälsan. För att uppnå syftet har följande frågeställningar ställts:
• Hur syns psykisk ohälsa hos barn i åldern 3–6 år?
• Vilka faktorer påverkar barns psykiska ohälsa?
• Hur kan personal inom småbarnspedagogiken främja och stöda den psykiska hälsan hos
barn i åldern 3 – 6 år?
Examensarbetet är ett funktionellt arbete som har utgått från befintlig forskning och litteratur inom ämnet för att uppnå syftet. Litteratursökningen utfördes till stor del via databasen CINAHL men även andra databaser användes samt webbsidor och böcker.
Resultatet visar att det är viktigt att främja den psykiska hälsan redan i småbarnsålder. Det visar också att psykisk ohälsa förekommer i viss mån redan i småbarnsålder och personalen på daghemmen har en viktig roll i främjandet av barnens psykiska hälsa. De olika riskfaktorerna som identifierades har gemensamt att de kan leda till ångest och depression hos barn.
Genom arbetet har en guide utvecklats som innehåller information om psykisk ohälsa och
främjandet av psykisk hälsa hos barn. Guidens design och innehåll har bearbetats i samråd med personal inom småbarnspedagogiken. Guiden kan fungera som ett stöd för personalen inom småbarnspedagogiken.