Harjoittele, reflektoi ja raportoi kirjakaupassa : raportointipohjan kehittäminen kirjasto- ja tietopalvelualalle
Koivuniemi, Sanna (2022)
Koivuniemi, Sanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179764
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistehtävänä Seinäjoen ammattikorkeakoulun kirjasto- ja tietopalvelun tutkinto-ohjelmalle. Työn tavoitteena oli kehittää uudet, kirjakaupan toimintaympäristöön soveltuvat harjoittelun raportointisisällöt. Kirjasto- ja tietopalvelualan opiskelijat tuottavat harjoittelunsa ajan kirjallista raporttia verkkopohjaiseen Workseed-palveluun. Palvelussa oleva nykyinen raportointipohja käsittää ainoastaan kirjaston toimintaympäristön, eikä erillistä pohjaa kirjakaupassa harjoitteluun ole aiemmin ollut. Koska kirjasto- ja tietopalvelualalla on vuosittain myös kirjakaupassa harjoittelevia opiskelijoita, on uudelle raportointipohjalle tarve. Toimiva raportointipohja tukee opiskelijan reflektiota, jonka merkitys oppimisen kannalta on suuri.
Työ on toteutettu kvalitatiivisia menetelmiä käyttäen. Dokumenttianalyysia hyödynnettiin muun muassa muodostamaan yleiskuvaa harjoittelun, sekä siihen kuluvan raportin rakenteesta. Dokumenttianalyysin avulla muodostettiin pohjaa sellaiselle osaamiselle, jota kirjakaupassa päivittäin kohdataan. Dokumentteina käytettiin kirjallisten lähteiden lisäksi muun muassa vanhaa harjoitteluraporttia sekä erilaisia verkkosisältöjä. Opinnäytetyön tekijän oman työn kautta pystyttiin myös havainnoimaan kirjakauppaa toimintaympäristönä. Kirjakaupassa aiemmin harjoitelleita opiskelijoita haastattelemalla saatiin yksityiskohtaista tietoa siitä, millaisia muutoksia uuteen pohjaan tarvittiin. Toimivan raportointipohjan ominaisuuksista ja harjoittelun ohjauksesta saatiin tietoa toisen harjoitteluohjaajan kanssa käydyn teemahaastattelun avulla.
Raportointipohjaa kehitettiin samanaikaisesti teoriaosan ohella ja apuna käytettiin edellistä pohjaa, jonka rakennetta uusi pohja mukailee. Uusia harjoitteita työstettiin ryhmittelemällä vanhan pohjan sisältöjä sen mukaa, miten paljon ne vaativat muutoksia. Tutkimuksessa esiin nousseita kokonaisuuksia työstettiin uusiksi harjoitteiksi ja pohjaa arvioitiin niin kirjakaupan esihenkilöstön, kirjasto- ja tietopalvelualan opiskelijoiden kuin harjoitteluohjaajienkin puolesta. Kokonaisuutena uusi harjoittelupohja käsittelee monipuolisesti kirjakaupan toimintaympäristöä ja se saadaan harjoittelijoiden käyttöön syksyllä 2022.
Työ on toteutettu kvalitatiivisia menetelmiä käyttäen. Dokumenttianalyysia hyödynnettiin muun muassa muodostamaan yleiskuvaa harjoittelun, sekä siihen kuluvan raportin rakenteesta. Dokumenttianalyysin avulla muodostettiin pohjaa sellaiselle osaamiselle, jota kirjakaupassa päivittäin kohdataan. Dokumentteina käytettiin kirjallisten lähteiden lisäksi muun muassa vanhaa harjoitteluraporttia sekä erilaisia verkkosisältöjä. Opinnäytetyön tekijän oman työn kautta pystyttiin myös havainnoimaan kirjakauppaa toimintaympäristönä. Kirjakaupassa aiemmin harjoitelleita opiskelijoita haastattelemalla saatiin yksityiskohtaista tietoa siitä, millaisia muutoksia uuteen pohjaan tarvittiin. Toimivan raportointipohjan ominaisuuksista ja harjoittelun ohjauksesta saatiin tietoa toisen harjoitteluohjaajan kanssa käydyn teemahaastattelun avulla.
Raportointipohjaa kehitettiin samanaikaisesti teoriaosan ohella ja apuna käytettiin edellistä pohjaa, jonka rakennetta uusi pohja mukailee. Uusia harjoitteita työstettiin ryhmittelemällä vanhan pohjan sisältöjä sen mukaa, miten paljon ne vaativat muutoksia. Tutkimuksessa esiin nousseita kokonaisuuksia työstettiin uusiksi harjoitteiksi ja pohjaa arvioitiin niin kirjakaupan esihenkilöstön, kirjasto- ja tietopalvelualan opiskelijoiden kuin harjoitteluohjaajienkin puolesta. Kokonaisuutena uusi harjoittelupohja käsittelee monipuolisesti kirjakaupan toimintaympäristöä ja se saadaan harjoittelijoiden käyttöön syksyllä 2022.