Muuttuva Museo : Hankemerkin synty ja käytön ohjeistus
Nurkkala, Kati (2014)
Nurkkala, Kati
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117117
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on produktiivinen työ, joka koostuu kolmesta osiosta. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka eteläpohjalaisen kulttuurin soveltaminen Muuttuva Museo -merkin suunnittelussa toimi ja kuinka merkin lopputulos onnistui.
Teoreettinen viitekehys käsittelee semiotiikkaa ja semiotiikan analyysiä sekä de-sign managementia. Tärkeimpiä lähteitä tässä ovat Loiri & Juholin (1998), Tuula Niemisen (2004) sekä Fisken (1993) teokset. Produktiivinen osuus esittelee Muuttuva Museo -merkin suunnitteluvaiheita toimeksiannon saamisesta valmiiseen merkkiin sekä merkin graafisen käytön ohjeistuksen.
Opinnäytetyö pohjautuu Etelä-Pohjanmaan Kulttuurirahaston tarjouspyyntöön, jolla haettiin Museotalkoot-hankkeen Muuttuva Museo -merkille merkkiehdotuksia. Tämä osuus työstä on tehty Mainostoimisto Bock’s Officen toimitusjohtaja Anne Lindgrenin ohjaamana. Visuaalisen tuotoksen analysoinnin apuna on käytetty Peircen pragmaattista semiotiikka-analyysiä sekä graafisen ohjeistuksen toteuttamiseen liittyvissä asioissa design managementia. Tutkimuksellinen osio sisältää Webropol-kyselyn toteuttamisen vaiheet sekä tulokset.
Internet-pohjaisella Webropol-kyselyllä selvitettiin merkin lopputuloksen onnistumista. Vastaukset käsiteltiin Webropolilla ja niistä oli pääteltävissä, että merkki koetaan museomaailmaan sopivaksi ja eteläpohjalaiseksi. Merkki luo mielikuvia eteläpohjalaisuudesta ja jussipaidasta. Vastausten mukaan yhden määritellyn kohderyhmän (7–16-vuotiaiden) tavoittamisessa ei onnistuttu, mihin vaikutti olennaisesti kohderyhmää puhuttelevien kanavien riittämättömyys. Merkissä kuitenkin toteutui asetettu mielikuvatavoite.
Teoreettinen viitekehys käsittelee semiotiikkaa ja semiotiikan analyysiä sekä de-sign managementia. Tärkeimpiä lähteitä tässä ovat Loiri & Juholin (1998), Tuula Niemisen (2004) sekä Fisken (1993) teokset. Produktiivinen osuus esittelee Muuttuva Museo -merkin suunnitteluvaiheita toimeksiannon saamisesta valmiiseen merkkiin sekä merkin graafisen käytön ohjeistuksen.
Opinnäytetyö pohjautuu Etelä-Pohjanmaan Kulttuurirahaston tarjouspyyntöön, jolla haettiin Museotalkoot-hankkeen Muuttuva Museo -merkille merkkiehdotuksia. Tämä osuus työstä on tehty Mainostoimisto Bock’s Officen toimitusjohtaja Anne Lindgrenin ohjaamana. Visuaalisen tuotoksen analysoinnin apuna on käytetty Peircen pragmaattista semiotiikka-analyysiä sekä graafisen ohjeistuksen toteuttamiseen liittyvissä asioissa design managementia. Tutkimuksellinen osio sisältää Webropol-kyselyn toteuttamisen vaiheet sekä tulokset.
Internet-pohjaisella Webropol-kyselyllä selvitettiin merkin lopputuloksen onnistumista. Vastaukset käsiteltiin Webropolilla ja niistä oli pääteltävissä, että merkki koetaan museomaailmaan sopivaksi ja eteläpohjalaiseksi. Merkki luo mielikuvia eteläpohjalaisuudesta ja jussipaidasta. Vastausten mukaan yhden määritellyn kohderyhmän (7–16-vuotiaiden) tavoittamisessa ei onnistuttu, mihin vaikutti olennaisesti kohderyhmää puhuttelevien kanavien riittämättömyys. Merkissä kuitenkin toteutui asetettu mielikuvatavoite.