Lapset puheeksi : menetelmä osana Raision varhaiskasvatuksen ehkäisevää lastensuojelutyötä
Cattell, Mari; Väätäinen, Mindi (2022)
Cattell, Mari
Väätäinen, Mindi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810160
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää varhaisen puuttumisen Lapset puheeksi (LP) -menetelmän juurtumista osaksi Raision varhaiskasvatuksen työkäytäntöjä. Tutkimuksessa kuvataan ehkäisevän lastensuojelutyön menetelmiä sekä Raision kaupungin toteuttamaa työtä lasten ja perheiden ennaltaehkäisevien palvelujen kehittämiseksi. Tutkimuksessa esitellään myös Raision varhaiskasvatuksen toimenpiteitä LP-menetelmän käyttöönottamiseksi.
Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa LP-menetelmän käytöstä Raision varhaiskasvatuksessa, jossa käytössä on sekä lokikirjaan perustuva LP-keskustelu, että niin sanottu Raision malli, jossa lapsen kasvatuskeskustelun yhteyteen on kehitetty lyhyempi LP-keskustelu. Tavoitteena on myös kartoittaa kasvattajien kokemuksia ja kehittämisehdotuksia. Tarve tutkimukselle nousi Raision kaupungilta, joka haluaa hyödyntää tutkimustuloksia tulevaisuuden kehittämistyöhön. Tutkimusaineisto kerättiin Raision varhaiskasvatusyksiköissä toimiville ryhmille lähetetyllä sähköisellä Webropol-kyselylomakkeella. Aineiston analyysissa hyödynnettiin määrällisiä ja laadullisia analyysimenetelmiä.
Tutkimustulosten perusteella Raision malli on juurtunut hyvin osaksi varhaiskasvatuksen työkäytäntöjä ja se koetaan toimivaksi varhaisen puuttumisen keinoksi: se helpottaa asioiden puheeksi ottoa, lisää tietoa ja ymmärrystä lapsen ja perheen tilanteesta sekä mahdollistaa perheiden ohjauksen avun ja tuen piiriin. LP-lokikirjakeskustelut eivät tulosten perusteella ole vielä juurtuneet osaksi varhaiskasvatuksen rutiininomaisia työkäytäntöjä. Siitä huolimatta, että Raisiossa on panostettu henkilökunnan LP-menetelmäkoulutuksiin, kasaantuvat LP-keskustelut yksittäisten työntekijöiden harteille. Tämä kuormittaa etenkin varhaiskasvatuksen opettajien aikaresursseja samalla, kun muiden työntekijöiden koulutuksissa hankittu osaaminen jää hyödyntämättä. The purpose of this study is to investigate the extent to which the Let’s Talk about the Children (LT) early intervention method has been adopted by Early Childhood Education & Care (ECEC) teachers and carers in Raisio Council. The study describes methods used in preventive child protection, Raisio Council’s own approach to developing preventive services for families and children, and the measures taken by Raisio ECEC to implement the LT early intervention method.
The aim of the study is to provide information on the use of the LT method in Raisio ECEC, which uses both a logbook-based LT discussion and the so-called Raisio model, a shorter version of the LT discussion developed to accompany the child's individual pedagogical ECEC plan. The study also investigates the impressions of Raisio Council staff who use the LT method and reviews their suggestions for further development of its use in Raisio ECEC. The need for the research was identified by Raisio Council, which is seeking to utilize the research results for further development of its LT programme. Research material was collected using an electronic Webropol questionnaire that was sent to groups operating in Raisio's ECEC units. Quantitative and qualitative analysis methods were used in the analysis of the data.
Based on the research results, the Raisio model is well rooted in ECEC practices and is perceived as an effective tool for early intervention: it facilitates discussion, increases knowledge and understanding of the child's and family's situation, and enables family guidance and assistance. Based on the results, LT logbook discussions have not yet become part of routine ECEC work practices. Despite the fact that Raisio has invested in LT method training for its personnel, LT discussions are dependent upon individual employees. This puts a particular strain on the time resources of ECEC teachers, while leaving the skills acquired through training of other staff unutilised.
Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa LP-menetelmän käytöstä Raision varhaiskasvatuksessa, jossa käytössä on sekä lokikirjaan perustuva LP-keskustelu, että niin sanottu Raision malli, jossa lapsen kasvatuskeskustelun yhteyteen on kehitetty lyhyempi LP-keskustelu. Tavoitteena on myös kartoittaa kasvattajien kokemuksia ja kehittämisehdotuksia. Tarve tutkimukselle nousi Raision kaupungilta, joka haluaa hyödyntää tutkimustuloksia tulevaisuuden kehittämistyöhön. Tutkimusaineisto kerättiin Raision varhaiskasvatusyksiköissä toimiville ryhmille lähetetyllä sähköisellä Webropol-kyselylomakkeella. Aineiston analyysissa hyödynnettiin määrällisiä ja laadullisia analyysimenetelmiä.
Tutkimustulosten perusteella Raision malli on juurtunut hyvin osaksi varhaiskasvatuksen työkäytäntöjä ja se koetaan toimivaksi varhaisen puuttumisen keinoksi: se helpottaa asioiden puheeksi ottoa, lisää tietoa ja ymmärrystä lapsen ja perheen tilanteesta sekä mahdollistaa perheiden ohjauksen avun ja tuen piiriin. LP-lokikirjakeskustelut eivät tulosten perusteella ole vielä juurtuneet osaksi varhaiskasvatuksen rutiininomaisia työkäytäntöjä. Siitä huolimatta, että Raisiossa on panostettu henkilökunnan LP-menetelmäkoulutuksiin, kasaantuvat LP-keskustelut yksittäisten työntekijöiden harteille. Tämä kuormittaa etenkin varhaiskasvatuksen opettajien aikaresursseja samalla, kun muiden työntekijöiden koulutuksissa hankittu osaaminen jää hyödyntämättä.
The aim of the study is to provide information on the use of the LT method in Raisio ECEC, which uses both a logbook-based LT discussion and the so-called Raisio model, a shorter version of the LT discussion developed to accompany the child's individual pedagogical ECEC plan. The study also investigates the impressions of Raisio Council staff who use the LT method and reviews their suggestions for further development of its use in Raisio ECEC. The need for the research was identified by Raisio Council, which is seeking to utilize the research results for further development of its LT programme. Research material was collected using an electronic Webropol questionnaire that was sent to groups operating in Raisio's ECEC units. Quantitative and qualitative analysis methods were used in the analysis of the data.
Based on the research results, the Raisio model is well rooted in ECEC practices and is perceived as an effective tool for early intervention: it facilitates discussion, increases knowledge and understanding of the child's and family's situation, and enables family guidance and assistance. Based on the results, LT logbook discussions have not yet become part of routine ECEC work practices. Despite the fact that Raisio has invested in LT method training for its personnel, LT discussions are dependent upon individual employees. This puts a particular strain on the time resources of ECEC teachers, while leaving the skills acquired through training of other staff unutilised.