Mielialaoireilevan nuoren tukeminen perhekeskuspalveluiden keinoin : infograafi erään kantahämäläisen kunnan kouluterveydenhoitajille
Pynnönen, Anni; Väisänen, Anni (2022)
Pynnönen, Anni
Väisänen, Anni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810294
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda erään kantahämäläisen kunnan kouluterveydenhoitajille infograafi nuorten RBDI-mielialakyselyn jälkeisestä palvelupolusta. Infograafi tuotettiin työkaluksi kouluterveydenhoitajien työhön selkeyttämään ja yhtenäistämään kahdeksasluokkalaisten nuorten tuki- ja ohjaustoimia kunnan perhekeskuspalveluita hyödyntäen. Vastaavaa tuotosta ei ollut aiemmin olemassa, ja nuorten mielialaoireilun yleisyyden seurauksena yhtenäistetyt tuki- ja ohjaustoimet olivat tarpeen.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tietoperustan kokoamiseen käytettiin tieteellistä tietoa sekä anonymisoituja henkilöhaastatteluita aiheen parissa työskenteleviltä kunnan perhekeskuksen työntekijöiltä. Tietoperustassa käsiteltiin nuorten hyvinvointia viimeisimpiin kouluterveyskyselyihin peilaten, sekä käytiin läpi nuorille tyypillisimpien mielenterveyshäiriöiden taustatekijöitä, oireita ja hoitoa. Lisäksi opinnäytetyöhön avattiin kahdeksannen luokan laajaa terveystarkastusta, RBDI-kyselyn käyttöä mielialaoireiden seulonnassa, kouluterveydenhoitajan roolia ja työnkuvaa sekä hänen mahdollisia yhteistyötahojaan. Teoriapohja koostettiin pääasiassa ajantasaisesta tiedosta, ja lähteisiin suhtauduttiin erityisen kriittisesti.
Perhekeskuksen monialainen tiimi helpotti kouluterveydenhoitajaa mielialaltaan oireilevan nuoren tukitoimissa. Kunnassa oli tärkeää välttää tukitoimelta toiselle siirtelyä sekä painottaa nuoren yksilöllistä kohtaamista. Kouluterveydenhoitajalla oli kuitenkin monipuolisesti ohjausvaihtoehtoja kunnan sisällä, jos tämän vastaanotolla tapahtuvien seurantakäyntien tuki ei ollut riittävää. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen pohjalta luotiin infograafi, jossa ilmeni mahdollinen palvelupolku erilaisiin RBDI-kyselyn jälkeisiin tilanteisiin. Infograafi selkeytti saatavilla olevia toimintamalleja, ja palautteessa mainittiinkin tuotoksen visuaalisuus sekä loogisuus.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tietoperustan kokoamiseen käytettiin tieteellistä tietoa sekä anonymisoituja henkilöhaastatteluita aiheen parissa työskenteleviltä kunnan perhekeskuksen työntekijöiltä. Tietoperustassa käsiteltiin nuorten hyvinvointia viimeisimpiin kouluterveyskyselyihin peilaten, sekä käytiin läpi nuorille tyypillisimpien mielenterveyshäiriöiden taustatekijöitä, oireita ja hoitoa. Lisäksi opinnäytetyöhön avattiin kahdeksannen luokan laajaa terveystarkastusta, RBDI-kyselyn käyttöä mielialaoireiden seulonnassa, kouluterveydenhoitajan roolia ja työnkuvaa sekä hänen mahdollisia yhteistyötahojaan. Teoriapohja koostettiin pääasiassa ajantasaisesta tiedosta, ja lähteisiin suhtauduttiin erityisen kriittisesti.
Perhekeskuksen monialainen tiimi helpotti kouluterveydenhoitajaa mielialaltaan oireilevan nuoren tukitoimissa. Kunnassa oli tärkeää välttää tukitoimelta toiselle siirtelyä sekä painottaa nuoren yksilöllistä kohtaamista. Kouluterveydenhoitajalla oli kuitenkin monipuolisesti ohjausvaihtoehtoja kunnan sisällä, jos tämän vastaanotolla tapahtuvien seurantakäyntien tuki ei ollut riittävää. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen pohjalta luotiin infograafi, jossa ilmeni mahdollinen palvelupolku erilaisiin RBDI-kyselyn jälkeisiin tilanteisiin. Infograafi selkeytti saatavilla olevia toimintamalleja, ja palautteessa mainittiinkin tuotoksen visuaalisuus sekä loogisuus.