"Kun työ muuttuu tällaiseksi" : sanataidepainotteisen lasten- ja nuortenkirjastotyön kehittäminen
Hartikainen, Pauliina (2022)
Hartikainen, Pauliina
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810291
Tiivistelmä
Lasten- ja nuortenkirjastotyön keskeisenä tehtävänä on edistää lukuharrastusta ja monipuolista lukutaitoa. Sanataidetoiminta on osa lukutaitotyötä ja sitä tehdään myös kirjastoissa. Huoli heikosta lukutaidosta on viime vuosien aikana lisääntynyt, joten lasten- ja nuorten kirjastopalveluja on tarpeen kehittää jatkuvasti.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on löytää monipuolisia näkökulmia lasten ja nuorten sanataidetoiminnan kehittämiseen kirjastossa. Tutkimusaineisto kerättiin eläytymismenetelmän ja kahden erilaisen kehyskertomuksen avulla. Vastauksia pyydettiin eri kirjastoissa työskenteleviltä lasten- ja nuortenkirjastotyötä tekeviltä kirjastoammattilaisilta. Kehyskertomuksissa vastaajat kuvittelivat ja kuvailivat joko erittäin innostuneena tai turhautuneena, miten sanataidepainotteinen lasten- ja nuortenkirjastotyö viiden vuoden kuluessa kehittyy.
Tulosten perusteella innostuneiden kertomusten kirjastoissa sanataidetoimintaa lasten- ja nuortenkirjastotyössä on kehitetty resurssit huomioiden ja henkilökunnan osaamista kehittäen. Innostus on kasvanut, kun työhön on saanut tukea ja se tuntuu merkitykselliseltä. Turhautuneiden kertomusten kirjastoissa korostuvat johtamisen ongelmat, kun tavoitteista huolimatta työhön ei osoiteta riittävästi resursseja.
Jotta kirjaston sanataidetoimintaa lasten- ja nuortenkirjastotyössä voitaisiin vahvistaa, kirjaston on hyvä määrittää oman kirjaston tavoitteet lukutaitotyössä ja tunnistaa kirjastolle tarkoituksenmukaisin tapa edistää lukutaitoa sanataiteen keinoin. Toimintaa kannattaa kehittää suunnitelmallisesti ja varmistaa riittävät resurssit. Henkilökunnan innostus, osaaminen ja kouluttautuminen sekä moniammatillinen yhteistyö lisäävät toiminnan kehittämismahdollisuuksia.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on löytää monipuolisia näkökulmia lasten ja nuorten sanataidetoiminnan kehittämiseen kirjastossa. Tutkimusaineisto kerättiin eläytymismenetelmän ja kahden erilaisen kehyskertomuksen avulla. Vastauksia pyydettiin eri kirjastoissa työskenteleviltä lasten- ja nuortenkirjastotyötä tekeviltä kirjastoammattilaisilta. Kehyskertomuksissa vastaajat kuvittelivat ja kuvailivat joko erittäin innostuneena tai turhautuneena, miten sanataidepainotteinen lasten- ja nuortenkirjastotyö viiden vuoden kuluessa kehittyy.
Tulosten perusteella innostuneiden kertomusten kirjastoissa sanataidetoimintaa lasten- ja nuortenkirjastotyössä on kehitetty resurssit huomioiden ja henkilökunnan osaamista kehittäen. Innostus on kasvanut, kun työhön on saanut tukea ja se tuntuu merkitykselliseltä. Turhautuneiden kertomusten kirjastoissa korostuvat johtamisen ongelmat, kun tavoitteista huolimatta työhön ei osoiteta riittävästi resursseja.
Jotta kirjaston sanataidetoimintaa lasten- ja nuortenkirjastotyössä voitaisiin vahvistaa, kirjaston on hyvä määrittää oman kirjaston tavoitteet lukutaitotyössä ja tunnistaa kirjastolle tarkoituksenmukaisin tapa edistää lukutaitoa sanataiteen keinoin. Toimintaa kannattaa kehittää suunnitelmallisesti ja varmistaa riittävät resurssit. Henkilökunnan innostus, osaaminen ja kouluttautuminen sekä moniammatillinen yhteistyö lisäävät toiminnan kehittämismahdollisuuksia.