Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen opetuksessa
Suonpää, Santeri (2022)
Suonpää, Santeri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910366
Tiivistelmä
Etäopiskelun yleistyminen muun muassa maailmanlaajuisen koronaviruspandemian vuoksi on johtanut videopuhelusovellusten kuten Zoomin ja Microsoft Teamsin käytön lisääntymiseen. Nämä eivät kuitenkaan ole kovin vuorovaikutuksellisia kaksiulotteiselta ruudulta katsottaessa. Läsnäolo ei välity samalla tavalla kuin paikan päällä oleminen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli Hämeen ammattikorkeakoulun tieto- ja viestintätekniikan biotalouden koulutusohjelman toimeksiannosta tutkia ja arvioida virtuaalitodellisuuden (VR, Virtual Reality) alustasovellusten ominaisuuksia ja käyttömahdollisuuksia kokous- ja opetustilaisuuksien järjestämiseen, jolloin saataisiin lisää vuorovaikutuksellisuutta kolmiulotteisuuden kautta.
Opinnäytetyön yhtenä toiminnallisena osuutena laadittiin ohjeistus siitä, miten valitussa VR-ympäristössä järjestetään etätapahtuma ja hallinnoidaan sen asetuksia. Näihin lukeutuvat esimerkiksi osallistujien käyttöoikeuksien, ääni- ja liikkumisasetusten määrittäminen. Eräs oleellinen toiminto on verkkoselaimen näkymän jakaminen muiden nähtäväksi VR-tilaan, esimerkiksi luentoja varten.
Toisena osuutena opinnäytetyössä mallinnettiin Hämeen ammattikorkeakoulun Forssan kampuksen erikseen määritelty opetus- ja kokoustila hyödyntäen Unity-ohjelmistoa mallinnus- ja piirtotyökaluna. Tämä luotu jäljennös siirrettiin valittuun VR-ympäristöön opiskelijoiden käytettäväksi.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantajalle tarjottiin alustaehdotuksia sopivista VR-ympäristöistä. Lisäksi selviteltiin mahdollisuuksia vuorovaikutuksellisten harjoitussimulaatioiden toteuttamiseksi VR-tilassa. Nämä voisivat olla esimerkiksi teknistä laboratoriotyöskentelyä ja vaikkapa erilaisia biotalouteen liittyviä tuotantoprosesseja havainnollistavia virtuaalisia simulaatioita. The increase in distance learning, partially due to the global coronavirus pandemic, has led to growing usage of video call applications such as Zoom and Microsoft Teams. However, these are not very interactive when viewed from two-dimensional screen. Presence is not conveyed in the same way as being on the spot.
The aim of this thesis was to examine and evaluate the features and usage of different Virtual Reality (VR) platform applications for meeting and teaching purposes, thus bringing more interactivity through three-dimensional visualisation, commissioned by the Degree Programme in ICT and Bio and Circular Economy of HAMK, Häme University of Applied Sciences.
As one functional part of the thesis, instructions on how to organise and manage the settings of remote events in the selected VR environment were conducted. These instructions included, among others, defining the usage rights of the participants, audio and mobility options. One essential function was the sharing and streaming the web browser view for others to see in VR mode. This enabled also for example the arranging of teaching lectures.
The second part of the thesis included a modelling of the virtual replica of a specific teaching premise located in the HAMK’s Forssa campus by using Unity software as modeling and drawing tool for the space design. This created replica was transferred to the selected VR platform for the students to use.
As a result of the thesis, appropriate VR platform suggestions were provided for the commissioner. In addition, possibilities for implementing interactive training simulations in VR were explored. These could include, demonstrating technical laboratory work and virtual simulations illustrating various production processes related to bioeconomy.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli Hämeen ammattikorkeakoulun tieto- ja viestintätekniikan biotalouden koulutusohjelman toimeksiannosta tutkia ja arvioida virtuaalitodellisuuden (VR, Virtual Reality) alustasovellusten ominaisuuksia ja käyttömahdollisuuksia kokous- ja opetustilaisuuksien järjestämiseen, jolloin saataisiin lisää vuorovaikutuksellisuutta kolmiulotteisuuden kautta.
Opinnäytetyön yhtenä toiminnallisena osuutena laadittiin ohjeistus siitä, miten valitussa VR-ympäristössä järjestetään etätapahtuma ja hallinnoidaan sen asetuksia. Näihin lukeutuvat esimerkiksi osallistujien käyttöoikeuksien, ääni- ja liikkumisasetusten määrittäminen. Eräs oleellinen toiminto on verkkoselaimen näkymän jakaminen muiden nähtäväksi VR-tilaan, esimerkiksi luentoja varten.
Toisena osuutena opinnäytetyössä mallinnettiin Hämeen ammattikorkeakoulun Forssan kampuksen erikseen määritelty opetus- ja kokoustila hyödyntäen Unity-ohjelmistoa mallinnus- ja piirtotyökaluna. Tämä luotu jäljennös siirrettiin valittuun VR-ympäristöön opiskelijoiden käytettäväksi.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantajalle tarjottiin alustaehdotuksia sopivista VR-ympäristöistä. Lisäksi selviteltiin mahdollisuuksia vuorovaikutuksellisten harjoitussimulaatioiden toteuttamiseksi VR-tilassa. Nämä voisivat olla esimerkiksi teknistä laboratoriotyöskentelyä ja vaikkapa erilaisia biotalouteen liittyviä tuotantoprosesseja havainnollistavia virtuaalisia simulaatioita.
The aim of this thesis was to examine and evaluate the features and usage of different Virtual Reality (VR) platform applications for meeting and teaching purposes, thus bringing more interactivity through three-dimensional visualisation, commissioned by the Degree Programme in ICT and Bio and Circular Economy of HAMK, Häme University of Applied Sciences.
As one functional part of the thesis, instructions on how to organise and manage the settings of remote events in the selected VR environment were conducted. These instructions included, among others, defining the usage rights of the participants, audio and mobility options. One essential function was the sharing and streaming the web browser view for others to see in VR mode. This enabled also for example the arranging of teaching lectures.
The second part of the thesis included a modelling of the virtual replica of a specific teaching premise located in the HAMK’s Forssa campus by using Unity software as modeling and drawing tool for the space design. This created replica was transferred to the selected VR platform for the students to use.
As a result of the thesis, appropriate VR platform suggestions were provided for the commissioner. In addition, possibilities for implementing interactive training simulations in VR were explored. These could include, demonstrating technical laboratory work and virtual simulations illustrating various production processes related to bioeconomy.