Professionellas metoder inom anknytning, ICDP - Vägledande Samspel : En kvalitativ studie om programmet ICDP- Vägledande Samspel bland familjevården inom offentliga socialvården i Österbotten.
Mattjus, Melissa (2022)
Mattjus, Melissa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810199
Tiivistelmä
Detta examensarbete är en kvalitativ undersökning om programmet ICDP – vägledande samspel. Syftet var att ta reda på vilka effekter ICDP har haft på familjevården i Österbotten, hur de professionella upplever att ICDP är som redskap i sitt arbete inom familjevården, samt om ICDP är ett program som går att rekommendera inom hela sociala sektorn.
I den teoretiska ramen går jag bland annat igenom anknytningsteorin som är en av många teorier som ICDP programmet har tagit inspiration från. Jag går även in på programmet ICDP och dess värdegrunder bl.a: de tre dialogerna, de åtta samspelsteman, sju sensitiviseringsprinciperna och implementeringarna som är grunden för att använda sig av ICDP programmet.
Undersökningen genomfördes med en kvalitativ intervju där professionella från familjevården i Österbotten intervjuades. Resultatet visade att respondenterna var nöjda med programmet ICDP och att det var ett bra komplement i deras arbete fast det noterades att programmet kan ha likheter med andra program. De upplevde bl.a. att de fått ett gemensamt språk med sina kollegor, även deras attityder har blivit påverkade genom att tänka mera positivt. Gemensamt var att respondenterna tyckte att implementeringarna var en viktig del för att hållas i ICDP tänket.
Redskap de fick av ICDP programmet var bl.a. omformuleringar samt de åtta samspelsteman. Respondenterna var positivt inställda på att ICDP programmet kan fungera i flera olika sociala områden, speciellt i arbete med barn och unga men även arbete med äldre kan det fungera. The purpose of this bachelor’s thesis is to study the program ICDP – International Child Development Programme. The aim of the study was to see the effect the ICDP program has on the foster care team in Ostrobothnia, how ICDP can be used as an implement in their job, also if the ICDP program can be recommended to the whole social sector.
I have written in the theoretical framework about the attachment theory which has a big impact in the ICDP program, I have gone through the values of ICDP, the 8 guidelines for good interaction, the 7 principles of sensitization and implementation.
The survey is done by qualitative interviews. The results showed that the respondents were satisfied with the use of the ICDP program, the program is a good complement to their job even though the program has a lot of similar values as other programs. The respondents experience that they have a common language in their job, their attitudes towards positive thinking have also been affected. Commonly for the respondents is that they thought the implementations has an important part in the ICDP program.
Implements from the ICDP program was for instance redefining and the 8 guidelines for good interaction. The respondents were positive that the ICDP program can be recommended to the whole social sector, especially to people who work with children and younger people but can also be a benefit in work with the elderly.
I den teoretiska ramen går jag bland annat igenom anknytningsteorin som är en av många teorier som ICDP programmet har tagit inspiration från. Jag går även in på programmet ICDP och dess värdegrunder bl.a: de tre dialogerna, de åtta samspelsteman, sju sensitiviseringsprinciperna och implementeringarna som är grunden för att använda sig av ICDP programmet.
Undersökningen genomfördes med en kvalitativ intervju där professionella från familjevården i Österbotten intervjuades. Resultatet visade att respondenterna var nöjda med programmet ICDP och att det var ett bra komplement i deras arbete fast det noterades att programmet kan ha likheter med andra program. De upplevde bl.a. att de fått ett gemensamt språk med sina kollegor, även deras attityder har blivit påverkade genom att tänka mera positivt. Gemensamt var att respondenterna tyckte att implementeringarna var en viktig del för att hållas i ICDP tänket.
Redskap de fick av ICDP programmet var bl.a. omformuleringar samt de åtta samspelsteman. Respondenterna var positivt inställda på att ICDP programmet kan fungera i flera olika sociala områden, speciellt i arbete med barn och unga men även arbete med äldre kan det fungera.
I have written in the theoretical framework about the attachment theory which has a big impact in the ICDP program, I have gone through the values of ICDP, the 8 guidelines for good interaction, the 7 principles of sensitization and implementation.
The survey is done by qualitative interviews. The results showed that the respondents were satisfied with the use of the ICDP program, the program is a good complement to their job even though the program has a lot of similar values as other programs. The respondents experience that they have a common language in their job, their attitudes towards positive thinking have also been affected. Commonly for the respondents is that they thought the implementations has an important part in the ICDP program.
Implements from the ICDP program was for instance redefining and the 8 guidelines for good interaction. The respondents were positive that the ICDP program can be recommended to the whole social sector, especially to people who work with children and younger people but can also be a benefit in work with the elderly.