Företagsexpansion inom matleveransindustrin
Mäkinen, Toni (2022)
Mäkinen, Toni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910414
Tiivistelmä
Detta examensarbete behandlar företagsexpansion inom matleveransindustrin. Arbetets syfte är att presentera vad företagsexpansion är, och vad allt krävs för att ett företag kan expandera sin verksamhet. Företagsexpansion kan främst delas upp i två kategorier, organisk expansion och företagsförvärv. Arbetets teoridel presenterar närmare de två olika sätten hur ett företag kan expandera, och olika typer av processer och teorier som läsaren behöver för att förstå helhetsbilden. I teoridelen presenteras även olika motiv för företag då de bestämmer sig att expandera. Datainsamlingsmetoden som används i detta arbete är kvalitativa intervjuer. För att få pålitlig information om ämnet utfördes det sammanlagt tre semistrukturerade intervjuer med respondenter som under en längre period har arbetat med expansion och kan anses vara specialister inom ämnet. Data som fåtts i intervjuerna representerar endast respondenternas personliga åsikter och erfarenheter, och tar inte i beaktan tredjeparters upplevelser eller åsikter om ämnet. Datat har analyserats och ur den har det identifierats processer och faktorer som bidrar till företagets sätt att expandera. Resultaten förstärker de processer och metoder som framkommit i teoridelen av arbetet, speciellt inom organisk expansion. Resultaten kan anses reliabla vid denna, samt närliggande tidpunkt men kan påverkas av nya verktyg och processer som i fortsättningen integreras i verksamheten.