Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Saavutettavuuden edistäminen sosiaalisen median julkaisuissa : case: Hämeen ammattikorkeakoulu

Vihinen, Sara (2022)

 
Avaa tiedosto
Vihinen_Sara.pdf (2.727Mt)
Lataukset: 


Vihinen, Sara
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910475
Tiivistelmä
Tavoitteena tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä oli tutkimuksen kautta löytää keinoja, joilla saavutettavuuden toteuttamista voisi helpottaa sisältömarkkinoijien työssä. Työn tuloksena syntyi infograafeja, joissa opastetaan tekemään julkaisuista saavutettavia eri sosiaalisen median kanavissa. Työn toimeksiantajana oli Hämeen ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyössä on tutkimusosuus ja toiminnallinen osuus. Tutkimusosuudessa on perehdytty tiedonhaun kautta saavutettavuuteen, digimarkkinointiin ja sosiaaliseen mediaan. Tutkimusosuuteen kuuluu myös haastattelututkimus, jossa muutamaa digimarkkinoinnin ammattilaista haastateltiin paremman kokonaiskuvan saamiseksi.
Toiminnallinen osuus koostuu infograafeista, joilla opastetaan tekemään saavutettavampia julkaisuja sosiaalisen median kanavissa. Sosiaalisen median kanaviksi valikoituivat Facebook, Instagram, Tiktok ja Youtube. Kanavat valikoituivat tämän hetken sosiaalisen median trendien ja toimeksiantajalla käytössä olevien kanavien mukaan. Työn tuloksena syntyneet infograafit sopivat erityisesti henkilöille, jotka eivät ole tottuneet saavutettavuuden huomioimiseen. Niistä on myös hyötyä jo kokeneemmille tekijöille saavutettavuuden elementtien muistilistoina. Infograafeissa opastetaan päätöspuiden avulla saavutettavien kuva- ja videojulkaisujen tekemiseen.
Saavutettavuus on erittäin laaja aihe, joten tämä opinnäytetyö on rajattu käsittelemään kuva-, video- ja äänisisältöjen saavutettavaksi tekemistä. Saavutettavuuden ohjeistukset ja sosiaalinen media kehittyvät koko ajan, joten tämän opinnäytetyön tuotoksen tarkimmat ohjeet voivat vanhentua jossain kohtaa. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus luo kuitenkin hyvän pohjan saavutettavuuden huomioimiselle ja infograafeja voi muunnella ajan kuluessa.
 
The aim of this practice-based thesis was to find ways to help content marketers comply with accessibility guidelines in social media posts. The thesis is based on research and as a result of the study infographics were developed. The infographics guide a person to make social media posts more accessible in different social media channels. The commissioner of this thesis is Häme University of Applied Sciences.
This thesis has a theory part and a functional part. The subjects in the theory part are accessibility, digital marketing, and social media. The research is qualitative and includes interviews. A few digital marketing professionals were interviewed to get a better overall picture.
The functional part is the infographics which guide to make more accessible posts in social media channels. Facebook, Instagram, Tiktok and Youtube were selected into this thesis because of the current trends and the channels used by the commissioner. The infographics are useful especially to a person who is not used to take accessibility into consideration while making social media posts. They are also helpful for more experienced professionals as a check list of the accessibility features. The infographics are in a decision tree format and help a person to make accessible picture and video posts.
Accessibility is a wide subject. That is why this thesis is outlined to concern only picture, video and audio contents and their accessibility. Accessibility guidelines and social media are ever-changing subjects so the most specific results of this thesis might become outdated at some point. The functional part of this thesis provides a good base to acknowledge accessibility and the infographics can be modified over time.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste