Vastuuopettajan työkalu
Karilainen, Mikko (2022)
Karilainen, Mikko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910483
Tiivistelmä
Ammatillisessa koulutuksessa vastuuopettajan tehtävänkuva on hyvin laaja. Opintojen henkilökohtaistamisen myötä jokaiselle opiskelijalle laaditaan oma opintopolku. Työn tavoitteena oli kehittää vastuuopettajalle tiedolla johtamisen työkalu, joka tarjoaa raportointinäkymän helposti ymmärrettävässä visuaalisessa muodossa. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, voidaanko Raision seudun koulutuskuntayhtymässä helpottaa opettajan työtä kehittämällä tiedolla johtamisen työkalu ja samalla selvitettiin, millaista tietoa vastuuopettaja tarvitsee ja missä tilanteissa.
Teoriaperustana toimintatutkimuksessa on käytetty tietojohtamisen perusteita, organisaation digitaalista kyvykkyyttä ja palvelumuotoilun prosessia. Tutkimusaineistoa saatiin organisaation laatimista dokumenteista, lomakekyselyillä sekä teemahaastattelulla. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysilla hyödyntäen teemoittelua.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että vastuuopettajan työtä voidaan helpottaa kehittämällä opettajan tarvitsema data kootusti ja helposti saataville työkalun avulla. Tietoja tarvitaan opiskelijan kanssa käytäviin ohjauskeskusteluihin, opiskelijan opintojen seuraamiseen ja työssäoppimisvaihtoehtojen kartoittamiseksi.
Teoriaperustana toimintatutkimuksessa on käytetty tietojohtamisen perusteita, organisaation digitaalista kyvykkyyttä ja palvelumuotoilun prosessia. Tutkimusaineistoa saatiin organisaation laatimista dokumenteista, lomakekyselyillä sekä teemahaastattelulla. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysilla hyödyntäen teemoittelua.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että vastuuopettajan työtä voidaan helpottaa kehittämällä opettajan tarvitsema data kootusti ja helposti saataville työkalun avulla. Tietoja tarvitaan opiskelijan kanssa käytäviin ohjauskeskusteluihin, opiskelijan opintojen seuraamiseen ja työssäoppimisvaihtoehtojen kartoittamiseksi.