Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kulttuurikasvatussuunnitelmilla taitoja, kokemuksia ja innostusta: Hartolaan ja Juvalle

Kuusisto, Johanna; Muurinen, Anna-Maija (2022)

Avaa tiedosto
Kuusisto_Muurinen.pdf (5.434Mt)
Lataukset: 


Kuusisto, Johanna
Muurinen, Anna-Maija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910559
Tiivistelmä
Hartolan ja Juvan kuntien tilaaman kehitystyön tavoitteena oli selvittää, minkälaiset kulttuurikasvatussuunnitelmat halutaan luoda palvelemaan esi- ja perusopetusta. Mitä konkreettisella tasolla tulee tapahtua, että toimivat kulttuurikasvatussuunnitelmat saadaan luoduksi? Menetelmiksi valitut muotoiluajattelu ja palvelumuotoilu tuovat tuoretta näkökulmaa kulttuurikasvatussuunnitelmien prosessien kuvaamiseen. Monipuolisilla kulttuurikasvatussuunnitelmien sisällöillä luodaan esi- ja perusopetuksen piirissä oleville lapsille ja nuorille kulttuurihyvinvointia. Lisäksi luodaan kulttuuripalveluiden, kirjaston sekä taiteen- ja kulttuurin ammattilaisten väliselle yhteistyölle teoriapohjan kautta toimintamahdollisuuksia.

Kulttuurikasvatussuunnitelmat toteutettiin hyödyntäen kuntien asiantuntijaverkostoja moniammatillisessa yhteiskehittämisessä. Tiedonhankintaa suoritettiin kyselyillä, havainnoinnilla, keskusteluilla ja olemassa olevien kulttuurikasvatussuunnitelmien vertailuanalyysillä etsien vastauksia kysymyksiin siitä, miten ja millaiset suunnitelmat hyödyttävät lapsia ja nuoria sekä koulua ja kuntaa.

Kulttuurikasvatussuunnitelmien mahdollistajina toimivat Hartolassa ja Juvalla kulttuuripalvelut toimien yhteistyössä esi- ja perusopetuksen kanssa. Tässä kehitystyössä keskitytään tarkastelemaan aihetta etenkin pienten kuntien näkökulmasta. Yhteiskehittäminen tuo käytännön toteutukset erilaisten suunnitelmien ja strategioiden rinnalle, ja käyttäjäkokemukset huomioon ottaen kulttuurikasvatussuunnitelmista tulee saavutettavampia.

Toimivan yhteistyörakenteen luominen on edellyttänyt sivistyspalveluiden sitoutumista ja yhteistyötä. Kulttuurikasvatussuunnitelmat vahvistetaan rakenteellisiksi osiksi kuntien esi- ja perusopetuksen arkea Hartolan sivistys- ja hyvinvointilautakunnassa ja Juvan sivistyslautakunnassa alkukesästä 2022. Suunnitelmat pohjaavat opetussuunnitelmien arvopohjiin ja tavoitteisiin, ja niitä käytetään laaja-alaisen oppimisen työvälineinä. Kehitystyön tuloksena jokainen nuori on peruskoulun päättäessään saanut koulupolkunsa aikana tasa-arvoiset mahdollisuudet tutustua taiteen ja kulttuurin monipuoliseen kenttään, paikalliskulttuuriin sekä perinteisiin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste