Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Yhteistyö ja vuorovaikutus 4-5-vuotiaiden lasten yhteisessä toiminnassa varhaiskasvatuksessa

Parkkonen, Päivi; Tiihonen, Eija (2022)

 
Avaa tiedosto
Päivi_Parkkonen & Eija_Tiihonen.pdf (597.5Kt)
Lataukset: 


Parkkonen, Päivi
Tiihonen, Eija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910522
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan 4–5-vuotiaiden lasten välistä yhteistyötä, osallisuutta, vuorovaikutusta sekä tunne- ja itsesäätelyä varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tarkastellaan, kuinka nämä osa-alueet näyttäytyvät kahden erilaisen päiväkodin lapsiryhmän työskentelyssä. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaista vuorovaikutusta lasten ryhmätilanteissa on sekä miten osallisuus ja yhteistyö näyttäytyvät lasten välisessä toiminnassa. Opinnäytetyössä tarkastellaan, vaikuttavatko lapsiryhmät lasten väliseen vuorovaikutukseen ja yhteis-työhön. Tutkimuksen kohteena on päiväkoti ja vuoropäiväkoti.
Lasten välisen yhteistyön tutkiminen on tärkeää, sillä varhaiskasvatussuunnitelmassa käsitellään vain vähän lasten välistä yhteistyötä, ja asiasta löytyy hyvin vähän tutkittua tietoa.

Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Opinnäyte-työn toiminnallinen osuus toteutettiin lapsille luettavana satuna, jonka jälkeen lapset saivat yhteisen projektin tehtäväkseen. Lasten toiminnallista osuutta dokumentoitiin videokuvaamalla ja havainnoimalla. Toimintaa vertailtiin kahden eri lapsiryhmän välillä, jotka olivat eri päiväkodeista. Analysointimenetelmänä käytettiin induktiivista sisällön analyysia eli ryhmittelyä teemojen kautta.

Tuloksista kävi ilmi, että päiväkodissa, jossa lapset kohtaavat säännöllisesti toisensa heille tutussa ryhmässä, on turvallisuuden tunnetta ja vuorovaikutusta lisäävä ilmapiiri. Lapset uskaltavat toimia rohkeammin ja ilmaista omia tuntemuksiaan avoimemmin kuin vuoropäiväkodin ryhmässä. Turvallisuuden tunnet-ta lisää lapsiryhmälle tutun varhaiskasvattajan läsnäolo. Vuoropäiväkodissa, jossa ryhmän lapset näkevät toisiaan harvoin, on tässä tutkimuksessa havaittavissa varautuneisuutta, yksilösuorittamista ja vähäistä vuorovaikutusta lasten välillä.

Tutkimuksen kautta saatiin tietoa siitä, millainen merkitys päiväkodin lapsiryhmällä ja varhaiskasvattajilla on lasten väliseen toimintaan ja vuorovaikutukseen. Tulosten perusteella varhaiskasvatuksessa on tärkeää kiinnittää huomio-ta lasten osallisuuden ja yhteistyötaitojen tukemiseen.


Asiasanat: yhteistyö, varhaiskasvatus, osallisuus, vuorovaikutus, päiväkoti, vuoropäiväkoti, ryhmä, tunne- ja itsesäätely
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste