Kuvitteellisen leikin tukeminen toimintaterapiassa: kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Salminen, Viivi (2022)
Salminen, Viivi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205097851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205097851
Tiivistelmä
Leikki on lapsuuden merkityksellisimpiä toimintoja ja tärkeä lapsen terveen kasvun ja kehityksen kannalta. Erityisen tärkeänä voidaan pitää kuvitteellista leikkiä, jolla on yhteys esimerkiksi kognitiivisten kykyjen, puheen sekä sosiaalisten taitojen kehityksen kanssa. Toimintaterapian tarkoituksena on tukea yksilön kykyä osallistua hänelle merkitykselliseen toimintaan, ja siksi leikin tukemisen voidaan nähdä olevan looginen osa lasten kanssa työskentelevien toimintaterapeuttien työtä.
Opinnäytetyön yhteistyökumppanina ja aiheen ideoijana toimivat Keski-Suomen seututerveyskeskuksen toimintaterapeutit. Työn tarkoituksena oli etsiä tietoa siitä, miten toimintaterapiassa voidaan tukea kuvitteellista leikkiä. Tavoitteena oli, että työn tulokset tarjoaisivat yhteistyökumppanille näyttöön perustuvia menetelmiä ja hyödyttäisivät heitä tulevaisuudessa käytännön työssä. Lisäksi työn tavoitteena on lisätä leikin arvostusta sekä ymmärrystä leikkiä kohtaan ylipäätään toimintaterapian kentällä.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto haettiin EBSCOhost CINHAL Plus with full text- ja ProQuest central -tietokannoista sekä manuaalisella haulla. Aineistoksi valikoitui viisi tutkimusartikkelia. Aineiston analysoinnin apukeinona käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, jossa pohjana oli Toimintaterapian intervention prosessimalli OTIPM.
Tutkimuksista löydettiin kuvitteellista leikkiä tukevia puuttuvien taitojen hankkimiseen tähtääviä, koulutuksellista lähestymistapaa hyödyntäviä ja kompensoivia keinoja. Tutkimus osoittaa, että toimintaterapeuteilla on useita keinoja tukea kuvitteellista leikkiä. Pääosin tutkimusten keinot ovat hyödynnettävissä sellaisinaan käytännön työhön. Tuloksissa yhdeksi tärkeäksi huomioksi nousi muistutus siitä, että toiminta, ihminen ja ympäristö ovat kokonaisuus, joka tulee muistaa jokaista osa-aluetta tarkasteltaessa.
Opinnäytetyön yhteistyökumppanina ja aiheen ideoijana toimivat Keski-Suomen seututerveyskeskuksen toimintaterapeutit. Työn tarkoituksena oli etsiä tietoa siitä, miten toimintaterapiassa voidaan tukea kuvitteellista leikkiä. Tavoitteena oli, että työn tulokset tarjoaisivat yhteistyökumppanille näyttöön perustuvia menetelmiä ja hyödyttäisivät heitä tulevaisuudessa käytännön työssä. Lisäksi työn tavoitteena on lisätä leikin arvostusta sekä ymmärrystä leikkiä kohtaan ylipäätään toimintaterapian kentällä.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto haettiin EBSCOhost CINHAL Plus with full text- ja ProQuest central -tietokannoista sekä manuaalisella haulla. Aineistoksi valikoitui viisi tutkimusartikkelia. Aineiston analysoinnin apukeinona käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, jossa pohjana oli Toimintaterapian intervention prosessimalli OTIPM.
Tutkimuksista löydettiin kuvitteellista leikkiä tukevia puuttuvien taitojen hankkimiseen tähtääviä, koulutuksellista lähestymistapaa hyödyntäviä ja kompensoivia keinoja. Tutkimus osoittaa, että toimintaterapeuteilla on useita keinoja tukea kuvitteellista leikkiä. Pääosin tutkimusten keinot ovat hyödynnettävissä sellaisinaan käytännön työhön. Tuloksissa yhdeksi tärkeäksi huomioksi nousi muistutus siitä, että toiminta, ihminen ja ympäristö ovat kokonaisuus, joka tulee muistaa jokaista osa-aluetta tarkasteltaessa.