Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kotisairaala terveyspalveluiden tuottajana

Kirmanen, Anne (2022)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Kirmanen_Anne_YSY20J.pdf (2.026Mt)
Lataukset: 


Kirmanen, Anne
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179817
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Terveydenhuoltolaki 1326/2010 25§ säätelee kotisairaalan toimintaa ja kustannusperusteita. Kotisairaala tarjoaa ympärivuorokautista sairaalatasoista hoitoa potilaan kotiin. Kotisairaala toiminta korvaa tai lyhentää hoitoa osastoilla erikoissairaanhoidossa ja perusterveydenhuollossa. Kotisairaalaan tarvitaan aina lääkärin lähete ja hoitava lääkäri päättää soveltuvuuden kotisairaalan potilaaksi.

Terveydenhuoltojärjestelmän toimivuus rakentuu hoidon tarpeen arvioinnin ympärille. Järjestelmän kokonaiskustannukset, hoitoprosessien sujuvuus, hoitohenkilöstön työpanoksen kohdentuminen ja potilaan hoidon onnistuminen sekä omaisten tai läheisten kokemukset hoidon laadusta kulminoituvat hoidon tarpeen arvioinnin onnistumiseen.

Kehittämistyön tarkoituksena oli pyrkiä kuvaamaan kotisairaalan toimintaa ja saada hoidon tarpeen arviointi-yksikön toiminnasta uutta tietoa. Tarkoituksena oli avata tuotteistamisprosessi ja tuotteistaa palvelutuote, jatkokehittää uusia innovaatioita ja uutta osaamista. Hoidon tarpeen arviointi-yksikkö on liikkuva ympärivuorokautisessa hoivassa asuvien ja kotihoidon asiakkaiden päivystyksellisiin tilanteisiin erikoistunut diagnostiikka- ja hoitoyksikkö.

Uuden toimintamallin jalkauttamisessa tarvittiin asiakassuhdemarkkinointia. Siinä keskeistä oli palvelun asiakkuussuhteen luominen, palautteiden sekä tyytyväisyyden seuranta. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin millaisena palveluntilaajat, kotihoito ja palveluasuminen, näkevät hoidon arpeen arviointi-yksikön toimintamallin.

Tyytyväisyys hoidon tarpeen arviointi-yksikön toimintaan oli korkealla tasolla, vastaajista 80% oli toimintaan tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä. Hoidon tarpeen arviointi-yksikön toimintamalli todettiin huomattavasti kustannus tehokkaammaksi kuin malli ennen tämän toiminnan aloittamista.
Avainsanat (asiasanat)
Kotisairaalat, Hoidon tarpeen arviointi-yksikkö, Tuotteistus
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste