Markkinointisuunnitelma: case Lintharjun Liikuntakeskus
Pyykönen, Nina (2022)
Pyykönen, Nina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910565
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Suonenjoen kaupungin Lintharjun Liikuntakeskukselle. Opinnäytetyö sisältää markkinointisuunnitelman toteutettuna digitaaliselle Plandisc-vuosikellopohjalle. Markkinointisuunnitelman tavoitteena on parantaa markkinoinnin johdonmukaisuutta sekä helpottaa työntekijöiden osallistamista markkinoinnin tekemiseen. Opinnäytetyössä on avattu markkinointisuunnitelman keskeisimpiä teemoja kuten kilpailuetu, sisältöstrategia, B2B-markkinointi, markkinointikanavat, markkinoinnin vuosikello sekä miten markkinointia mitataan ja miksi.
Pääpaino opinnäytetyön tutkivassa osassa on tapahtumajärjestäjissä ja kuinka markkinointisuunnitelmassa tulisi tämä kohderyhmä huomioida. Työssä on toteutettu kysely tapahtumatoimijoille, jolla kartoitettiin tämän kohderyhmän tarpeita ja odotuksia tapahtumapaikkaa valitessa. Kyselyn avulla selvisi mitä liikuntakeskuksen kilpailuetuja tulisi markkinoinnissa hyödyntää sekä kuinka liikuntakeskuksen markkinointia kannattaa jatkossa kehittää. Kyseelyyn vastasi 19 tapahtumajärjestämisen parissa työskentelevää henkilöä.
Kyselyn johtopäätöksinä markkinointisuunnitelmassa on huomioitu liikuntakeskuksen kilpailuetuina tapahtumapaikan koko, hinta ja sijainti osana markkinointisisältöä. Tapahtumapaikoille on moninaisia ominaisuus tarpeita, joiden puuttuminen voi ratkaisevasti vaikuttaa tapahtumapaikan kysyntään. Jotta palvelut ja asiakkaat kohtaisivat, on kehitysideaksi nostettu tapahtumajärjestäjän oppaan laatiminen. Markkinointisuunnitelmassa haettiin ratkaisua myös markkinoinnin osallistamiseen koko yksikön yhteiseksi tehtäväksi.
Pääpaino opinnäytetyön tutkivassa osassa on tapahtumajärjestäjissä ja kuinka markkinointisuunnitelmassa tulisi tämä kohderyhmä huomioida. Työssä on toteutettu kysely tapahtumatoimijoille, jolla kartoitettiin tämän kohderyhmän tarpeita ja odotuksia tapahtumapaikkaa valitessa. Kyselyn avulla selvisi mitä liikuntakeskuksen kilpailuetuja tulisi markkinoinnissa hyödyntää sekä kuinka liikuntakeskuksen markkinointia kannattaa jatkossa kehittää. Kyseelyyn vastasi 19 tapahtumajärjestämisen parissa työskentelevää henkilöä.
Kyselyn johtopäätöksinä markkinointisuunnitelmassa on huomioitu liikuntakeskuksen kilpailuetuina tapahtumapaikan koko, hinta ja sijainti osana markkinointisisältöä. Tapahtumapaikoille on moninaisia ominaisuus tarpeita, joiden puuttuminen voi ratkaisevasti vaikuttaa tapahtumapaikan kysyntään. Jotta palvelut ja asiakkaat kohtaisivat, on kehitysideaksi nostettu tapahtumajärjestäjän oppaan laatiminen. Markkinointisuunnitelmassa haettiin ratkaisua myös markkinoinnin osallistamiseen koko yksikön yhteiseksi tehtäväksi.