Taloushallinnon assistentin työnkuva ja työskentely myyntireskontrassa
Ilola, Laura (2022)
Ilola, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910539
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä seurattiin seurantaviikkojen ajan taloushallinnon assistentin työnkuvaa ja työskentelyä suurehkon konserniyhtiön myyntireskontrassa. Opinnäytetyön alussa määriteltiin oman osaamisen tavoitteeksi kehittyä ja kasvaa aloittelevasta toimijasta päteväksi ongelmanratkaisijaksi sekä opinnäytetyön tarkoituksena oli esitellä muille alaa opiskeleville mitä taloushallinnon assistentin virkaan sisältyy, minkälainen on työnkuva ja mitä osaamisen suhteen opiskelijoilta vaaditaan.
Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö toteutettiin kahdeksan viikon seurannassa aikavälillä 28.2.2022–22.4.2022. Seurantaviikoilla tutustuttiin myyntireskontrassa tapahtuviin toimintoihin suoritusten, asiakaspalvelun ja laskutuksen kautta. Päivittäisille päiväkirjamerkinnöille otettiin pienempiä oman osaamisen tavoitteita ja jokainen seurantaviikko päättyi viikkoanalyysin, jossa tarkasteltiin saavutettuja oman osaamisen tavoitteita viikoilta.
Keskeistä tietoperustaa opinnäytetyöhön etsittiin muun muassa alan kirjallisuudesta, Internet-lähteistä, kirjanpitolaista sekä arvonlisäverolaista. Seurantaviikkojen aikana sovellettiin jo aikaisemmin hankittua taitoa sekä tietoa uuteen työnkuvaan.
Oman osaamisen kehitys ammattiin on ollut suoritusten ja asiakaspalvelun osalta tavoitteellista ja onnistunutta. Kehityksen tasoa on verrattu opinnäytetyön lähtötilanteeseen uuden työntekijän roolissa. Laskutuksen osa-alueen kohdalla kehitys on jäänyt oman osaamisen tavoitteessa aloittelijan tasolle, johtuen oman osaamisen tasosta seurantaviikolle saavuttaessa. Vaikka oman osaamisen tavoitetta ei saavutettu kaikissa osa-alueissa, on ammatillinen kehitys vastannut omien työtehtävien vaatimustasoa ja puutetta on korvattu tiedon hankinnalla.
Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö toteutettiin kahdeksan viikon seurannassa aikavälillä 28.2.2022–22.4.2022. Seurantaviikoilla tutustuttiin myyntireskontrassa tapahtuviin toimintoihin suoritusten, asiakaspalvelun ja laskutuksen kautta. Päivittäisille päiväkirjamerkinnöille otettiin pienempiä oman osaamisen tavoitteita ja jokainen seurantaviikko päättyi viikkoanalyysin, jossa tarkasteltiin saavutettuja oman osaamisen tavoitteita viikoilta.
Keskeistä tietoperustaa opinnäytetyöhön etsittiin muun muassa alan kirjallisuudesta, Internet-lähteistä, kirjanpitolaista sekä arvonlisäverolaista. Seurantaviikkojen aikana sovellettiin jo aikaisemmin hankittua taitoa sekä tietoa uuteen työnkuvaan.
Oman osaamisen kehitys ammattiin on ollut suoritusten ja asiakaspalvelun osalta tavoitteellista ja onnistunutta. Kehityksen tasoa on verrattu opinnäytetyön lähtötilanteeseen uuden työntekijän roolissa. Laskutuksen osa-alueen kohdalla kehitys on jäänyt oman osaamisen tavoitteessa aloittelijan tasolle, johtuen oman osaamisen tasosta seurantaviikolle saavuttaessa. Vaikka oman osaamisen tavoitetta ei saavutettu kaikissa osa-alueissa, on ammatillinen kehitys vastannut omien työtehtävien vaatimustasoa ja puutetta on korvattu tiedon hankinnalla.