Tilitoimisto Rantalainen Oy Helsingin asiakashankintaprosessin kartoitus ja mallintaminen sekä keinot prosessin kehittämiseksi
Laakso, Veera (2022)
Laakso, Veera
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910538
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kattava, todenmukainen ja ajankohtainen kartoitus Rantalainen Oy Helsingin Myyrmäen yksikön asiakashankintaprosessista ja sen nykytilasta. Rantalainen Oy Helsinki toimi tämän työn toimeksiantajana. Vastaavaa kartoitusta kyseisestä prosessista ei ollut toimeksiantajan yrityksessä aikaisemmin tehty. Asiakashankintaprosessin kartoituksen ja kuvaamisen tarkoituksena oli tarjota toimeksiantajalle selkeä, ajankohtainen ja konkreettinen kuva yrityksen asiakashankintaprosessin nykytilasta, vaiheista sekä mahdollisista kehityskohdista. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin tarkastelemaan asiakashankintaprosessia B2B-asiakashankinnan näkökulmasta.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen ja se koostuu tietoperustasta sekä toiminnallisesta osuudesta eli Rantalainen Oy Helsingin asiakaspalveluprosessin kartoituksesta ja mallintamisesta. Opinnäytetyön lopputulos eli asiakashankintaprosessin kartoitus ja mallinnus vaiheineen esitellään työn viidennessä luvussa. Luvussa esitellään saavutettu lopputulos kirjallisena sekä visuaalisen prosessikaavion muodossa.
Asiakashankinnan teoriaa tarkastellaan B2B-myynnin näkökulmasta, sillä toimeksiantajan asiakkaat ovat valtaosin yritysasiakkaita. Asiakashankinnan ominaispiirteet, vaiheet ja toteutustavat esitellään, sekä kerrotaan, mitkä ovat olleet asiakashankinnan keskeisimmät muutokset B2B-puolella. Liiketoimintaprosessien teoriaosuudessa perehdytään siihen, mitkä ovat ydinprosessien merkitys yrityksille ja miksi ydinprosesseja kannattaa pyrkiä aktiivisesti kehittämään yrityksissä. Myös erilaisia kehityskeinoja on esitelty. Lisäksi kerrotaan, miten yrityksen prosesseja kartoitetaan ja mallinnetaan sekä mistä kaikista osa-alueista ja vaiheista prosessimallinnus koostuu.
Tiedonkeruun menetelmänä tässä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisen tutkimuksen yhtä pääkeinoa eli strukturoitua yksilöhaastattelua. Haastatteluiden avulla kerättiin tietoa siitä, mistä vaiheista toimeksiantajan tämänhetkinen asiakashankintaprosessi koostuu ja miten sitä yrityksessä toteutetaan. Haastatteluista saadun tiedon avulla pyrittiin prosessikartoituksen ja kuvauksen lisäksi muodostamaan toimeksiantajalle kehitysehdotuksia asiakashankintaprosessin mahdollista kehitystyötä varten tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen ja se koostuu tietoperustasta sekä toiminnallisesta osuudesta eli Rantalainen Oy Helsingin asiakaspalveluprosessin kartoituksesta ja mallintamisesta. Opinnäytetyön lopputulos eli asiakashankintaprosessin kartoitus ja mallinnus vaiheineen esitellään työn viidennessä luvussa. Luvussa esitellään saavutettu lopputulos kirjallisena sekä visuaalisen prosessikaavion muodossa.
Asiakashankinnan teoriaa tarkastellaan B2B-myynnin näkökulmasta, sillä toimeksiantajan asiakkaat ovat valtaosin yritysasiakkaita. Asiakashankinnan ominaispiirteet, vaiheet ja toteutustavat esitellään, sekä kerrotaan, mitkä ovat olleet asiakashankinnan keskeisimmät muutokset B2B-puolella. Liiketoimintaprosessien teoriaosuudessa perehdytään siihen, mitkä ovat ydinprosessien merkitys yrityksille ja miksi ydinprosesseja kannattaa pyrkiä aktiivisesti kehittämään yrityksissä. Myös erilaisia kehityskeinoja on esitelty. Lisäksi kerrotaan, miten yrityksen prosesseja kartoitetaan ja mallinnetaan sekä mistä kaikista osa-alueista ja vaiheista prosessimallinnus koostuu.
Tiedonkeruun menetelmänä tässä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisen tutkimuksen yhtä pääkeinoa eli strukturoitua yksilöhaastattelua. Haastatteluiden avulla kerättiin tietoa siitä, mistä vaiheista toimeksiantajan tämänhetkinen asiakashankintaprosessi koostuu ja miten sitä yrityksessä toteutetaan. Haastatteluista saadun tiedon avulla pyrittiin prosessikartoituksen ja kuvauksen lisäksi muodostamaan toimeksiantajalle kehitysehdotuksia asiakashankintaprosessin mahdollista kehitystyötä varten tulevaisuudessa.