Lyhytvideot osana yrityksen sosiaalisen median sisältömarkkinointia : TikTok-kanavan hyödyt sitouttamaan kuluttaja yrityksen toimintaan
Toukolehto, Amanda (2022)
Toukolehto, Amanda
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010662
Tiivistelmä
Lyhytmuotoinen video on noussut sensaatiomaiseen suosioon niin markkinoinnissa kuin amatöörituotannossa. Sen visuaalisuus ja nopea informaation välitys on nostanut sen yhdeksi vaikuttavimmista mediamuodoista. Lyhytvideot osana yrityksen sisältömarkkinointia voi olla merkityksellinen osa liikevaihdon kasvua sekä uusien potentiaalisten asiakkaiden tavoittamisessa ja sitouttamisessa. Sisältömarkkinointi sosiaalisen median kanavissa luo lisäarvoa ja kasvattaa positiivista brändimielikuvaa sidosryhmille. TikTokin potentiaali markkinoinnissa on merkittävä. Autenttisuus ja huumori ovat kulmakiviä alustan käyttäjille. Suunnitelmallisen ja trendien mukaisen sisällön tuottaminen, sekä alustan sisältöpositiivinen algoritmi on nostanut useita yrityksiä uusien asiakkaiden sekä markkinoiden piiriin.
Sosiaalisen median jatkuvan kehityksen rinnalla, kasvaa tarve edistää liiketoimintaa, myös sen potentiaaliin, hyödyntämällä tulevaisuuden sisältömuotoja sekä kanavia. Opinnäytetyön tavoitteena oli nostaa lyhytvideot formaattina, ja niiden hyödyntäminen markkinoinnissa laajempaan tietoisuuteen.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuspainotteisesti. Työn teoreettinen viitekehys koostuu markkinointiviestinnän muodoista ja osa-alueista, sosiaalisen median sekä asiakkaan sitouttamisen näkökulmasta. Tutkimuksessa toteutettiin sekä määrällinen-, että laadullinen tutkimus. Määrällinen tutkimus toteutettiin vakioidulla internet kyselyllä, asiakkaan perspektiivin selvittämiseen. Laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna, jonka avulla pyrittiin selvittämään asiantuntijan näkökulma aiheeseen.
Työn tulokset osoittavat lyhytvideoiden tuottavan sisältömuodoista eniten lisäarvoa kuluttajalle, joka samalla edistää kuluttajan sitouttamista yrityksen toimintaan. Lyhytvideoiden tuottaman lisäarvon kulmakiviä ovat hyöty, samaistuminen ja huumori. Lyhytvideot sisältömarkkinoinnissa luovat molemminpuolista hyötyä sekä kuluttajalle että yritykselle. Short format videos have flourished both in amateur and professional production. Its visuality and rapid dissemination of information have made it one of the most influential forms of media. As part of a company's content marketing, short videos can play a significant role in driving revenue growth and in reaching and engaging new potential customers.
Content marketing in social media platforms creates added value and increases a positive brand image for the stakeholders. TikTok's potential in marketing is significant. Authenticity and humor are the cornerstones for the platform users. With the content driven platform, many companies have reached new customer groups as well as market areas.
The aim of the thesis was to raise wider awareness of short videos as a format and the benefit of using them in marketing. The continuous development of social media increases the need to foster the business to its potential by utilizing the content formats and channels of the future.
The thesis was carried out with a research focus. The theoretical framework consists of forms and aspects of marketing communications, from the point of view of social media and customer engagement. The study carried out both quantitative and qualitative research. The quantitative survey was carried out using a standardized internet survey to determine the customer's point of view. The qualitative research material was collected by a thematic interview to find out the expert's perspective on the topic.
According to the results of the research, shortform videos generate the most added value of the content formats for the consumer, while simultaneously engaging the consumer to the company’s activities. The three cornerstones of short videos in content marketing are benefit, identification, and humor. Utilizing short videos in content marketing creates mutual benefits for both the consumer and the company.
Sosiaalisen median jatkuvan kehityksen rinnalla, kasvaa tarve edistää liiketoimintaa, myös sen potentiaaliin, hyödyntämällä tulevaisuuden sisältömuotoja sekä kanavia. Opinnäytetyön tavoitteena oli nostaa lyhytvideot formaattina, ja niiden hyödyntäminen markkinoinnissa laajempaan tietoisuuteen.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuspainotteisesti. Työn teoreettinen viitekehys koostuu markkinointiviestinnän muodoista ja osa-alueista, sosiaalisen median sekä asiakkaan sitouttamisen näkökulmasta. Tutkimuksessa toteutettiin sekä määrällinen-, että laadullinen tutkimus. Määrällinen tutkimus toteutettiin vakioidulla internet kyselyllä, asiakkaan perspektiivin selvittämiseen. Laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna, jonka avulla pyrittiin selvittämään asiantuntijan näkökulma aiheeseen.
Työn tulokset osoittavat lyhytvideoiden tuottavan sisältömuodoista eniten lisäarvoa kuluttajalle, joka samalla edistää kuluttajan sitouttamista yrityksen toimintaan. Lyhytvideoiden tuottaman lisäarvon kulmakiviä ovat hyöty, samaistuminen ja huumori. Lyhytvideot sisältömarkkinoinnissa luovat molemminpuolista hyötyä sekä kuluttajalle että yritykselle.
Content marketing in social media platforms creates added value and increases a positive brand image for the stakeholders. TikTok's potential in marketing is significant. Authenticity and humor are the cornerstones for the platform users. With the content driven platform, many companies have reached new customer groups as well as market areas.
The aim of the thesis was to raise wider awareness of short videos as a format and the benefit of using them in marketing. The continuous development of social media increases the need to foster the business to its potential by utilizing the content formats and channels of the future.
The thesis was carried out with a research focus. The theoretical framework consists of forms and aspects of marketing communications, from the point of view of social media and customer engagement. The study carried out both quantitative and qualitative research. The quantitative survey was carried out using a standardized internet survey to determine the customer's point of view. The qualitative research material was collected by a thematic interview to find out the expert's perspective on the topic.
According to the results of the research, shortform videos generate the most added value of the content formats for the consumer, while simultaneously engaging the consumer to the company’s activities. The three cornerstones of short videos in content marketing are benefit, identification, and humor. Utilizing short videos in content marketing creates mutual benefits for both the consumer and the company.