Marknadskommunikationsplan för sociala medier för elinstallationsföretaget PTS Oy
Gustafsson, Marcus (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Gustafsson, Marcus
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910599
Tiivistelmä
Detta funktionella lärdomsprov har gjorts som ett uppdrag till elinstallationsföretaget Porvoon Te-ollisuussähkö Oy, i form av en marknadskommunikationsplan för sociala medier. Företaget har uppfattat en potential i användning av dessa medier i samband med ett behov av att stärka sin synlighet inom marknaden, och har anlitat skribenten till projektet eftersom han dessutom har ett förstående av branschen. Projektet har genomförts under våren 2022 varefter själva marknads-kommunikationsplanen genomförs ett kalenderår framöver.
Lärdomsprovets rapport har byggts upp av sex huvudrubriker, varav den första beskriver syftet och begränsningarna av projektet, samt vad slutprodukten görs upp av. För att sedan skapa en referensram som understöder projektet har relevant källmaterial samlats och studerats för att be-skriva vikten av marknadskommunikation, dess olika medel samt aspekter som bör tas hänsyn till, i kapitel två och tre.
Kapitel fyra genomgår planeringen av marknadskommunikationsplanen, där SOSTAC-modellen beskrivits tillsammans med intervjun och benchmarkingen som utnyttjats i planeringsarbetet. Pla-nen baserar sig sedan på dessa resultat som reflekterats till i slutprodukten som presenteras i kapitel fem.
Den slutliga produkten och marknadskommunikationsplanen presenteras i en logisk ordning och utgår ifrån företagets nuläge och mål med planen, för att ge en klar uppfattning över vad som strävas efter att nås. För att klarare presentera vad marknadskommunikationen kommer innehålla har här förutom till planen utvalda kanaler, även föreslag på innehåll lyfts fram och beskrivits. Till sist har uppföljning och mätning av planen definierats, vilka bör användas för att kontrollera att respektive mål uppnåtts.
Slutresultatet är en årslång till uppdragsgivarens verksamhet anpassad marknadskommunikat-ionsplan för sociala medier i form av en årsklocka, som skribenten själv kommer att genomföra för företaget. Planen använder sig av de kanaler och typer av innehåll som visat sig vara lämpliga för företaget.
Som en avrundning av rapporten har skribenten i sista kapitlet slutligen reflekterat över huruvida arbetet har genomförts och hur dess ursprungliga syfte har uppnåtts, samt slutproduktens värde och aktualitet för uppdragsgivaren. Dessutom tänker han här över vad han själv lärt sig och vad lärdomarna har erbjuder honom.
Lärdomsprovets rapport har byggts upp av sex huvudrubriker, varav den första beskriver syftet och begränsningarna av projektet, samt vad slutprodukten görs upp av. För att sedan skapa en referensram som understöder projektet har relevant källmaterial samlats och studerats för att be-skriva vikten av marknadskommunikation, dess olika medel samt aspekter som bör tas hänsyn till, i kapitel två och tre.
Kapitel fyra genomgår planeringen av marknadskommunikationsplanen, där SOSTAC-modellen beskrivits tillsammans med intervjun och benchmarkingen som utnyttjats i planeringsarbetet. Pla-nen baserar sig sedan på dessa resultat som reflekterats till i slutprodukten som presenteras i kapitel fem.
Den slutliga produkten och marknadskommunikationsplanen presenteras i en logisk ordning och utgår ifrån företagets nuläge och mål med planen, för att ge en klar uppfattning över vad som strävas efter att nås. För att klarare presentera vad marknadskommunikationen kommer innehålla har här förutom till planen utvalda kanaler, även föreslag på innehåll lyfts fram och beskrivits. Till sist har uppföljning och mätning av planen definierats, vilka bör användas för att kontrollera att respektive mål uppnåtts.
Slutresultatet är en årslång till uppdragsgivarens verksamhet anpassad marknadskommunikat-ionsplan för sociala medier i form av en årsklocka, som skribenten själv kommer att genomföra för företaget. Planen använder sig av de kanaler och typer av innehåll som visat sig vara lämpliga för företaget.
Som en avrundning av rapporten har skribenten i sista kapitlet slutligen reflekterat över huruvida arbetet har genomförts och hur dess ursprungliga syfte har uppnåtts, samt slutproduktens värde och aktualitet för uppdragsgivaren. Dessutom tänker han här över vad han själv lärt sig och vad lärdomarna har erbjuder honom.