Käyttäjäkokemus Kuntapäättäjä-verkkopalvelussa
Teräväinen, Milja (2022)
Teräväinen, Milja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010668
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin käyttäjäkokemusta digitaalisessa oppimisympäristössä Kuntapäättäjä-verkkopalvelussa. Työ tehtiin toimeksiantona FCG Finnish Consulting Group
Oy:lle. Verkkopalvelu on lanseerattu keväällä 2021 yhteistyössä Kuntaliiton kanssa.
Oppiminen on digitalisaation myötä muuttunut paljon ja erilaiset digitaaliset oppimisympäristöt ovat yleistyneet. Hyvän oppimiskokemuksen luomiseksi tulisi hyödyntää mahdollisimman monipuolisesti erilaisia metodeja ja nähdä oppija aktiivisena ja osallistuvana. Digitaalisten oppimisympäristöjen kohdalla tämä tarkoittaa esimerkiksi vaihtelevaa ja tiivistä sisältöä, keskustelumahdollisuutta ja pelillisiä elementtejä.
Työssä keskityttiin kolmeen tutkimuskysymykseen: miten Kuntapäättäjä-verkkopalvelun
käyttö onnistuu, minkälaisena käyttäjät kokevat Kuntapäättäjä-verkkopalvelun käytön, sekä
miten kuntien tehtävät ja toiminnot muuttuvat seuraavina vuosina ja miten muutokset vaikuttavat verkkopalvelun kehittämiseen. Työ rajattiin käsittelemään käyttäjäkokemusta,
koska tutkimuksella pyrittiin ensisijaisesti tarkastelemaan käyttäjien kokemuksia palvelusta.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kyselylomaketta ja haastatteluja ajatuksena yhdistää kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen metodi mahdollisimman monipuolisen tiedon saamiseksi. Kyselylomake oli auki kolme kuukautta vuoden 2021 marraskuusta vuoden 2022 helmikuun loppuun ja siihen tuli yhteensä 29 vastausta. Kuusi haastattelua toteutettiin alkuvuodesta
2022 ja analysoitiin hyödyntämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Kuntapäättäjä-verkkopalvelussa oli 11.3.2022 yli 4000 käyttäjää kaikkiaan yli 150 kunnasta. Kyselylomakkeella annettiin mahdollisuus arvostella väittämiä palvelun käytettävyydestä ja sisällöistä asteikolla 1–5. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluilla keskittyen
käyttäjien kokemuksiin ja mielipiteisiin, sekä näkemyksiin tulevaisuuden muutoksista.
Palvelun käytettävyys koettiin yleisesti hyväksi niin kyselylomakkeen vastausten kuin haastattelujen perusteella. Minkäänlaisia käytettävyyden ongelmia ei tutkimuksessa noussut
esille. Käyttäjäkokemus koettiin myös suhteellisen hyväksi. Palvelun yhdeksi tärkeimmäksi
ominaisuudeksi nostettiin se, että palvelu on aina saatavilla. Sisältöjä palvelussa oli paljon
ja monipuolisesti. Keskeisimpinä haasteina nähtiin olennaisten sisältöjen löytäminen ja
ajan puute. Tulevaisuuden keskeisin muutos nähtiin olevan hyvinvointialueet ja niiden tuomat muutokset kuntien toimintoihin.
Tutkimuksen perusteella tärkeimpiä kehityskohtia palvelussa ovat puhelinsovellus, sisältöjen löydettävyyden parantaminen ja osallistamisen lisääminen esimerkiksi erilaisten tehtävien avulla. Näiden ominaisuuksien avulla pyritään vastaamaan ajan puutteen ja sisältöjen
löytämisen haasteisiin, sekä rikastuttaa oppimiskokemusta tuomalla sosiaalinen puoli mukaan palvelun käyttöön.
Oy:lle. Verkkopalvelu on lanseerattu keväällä 2021 yhteistyössä Kuntaliiton kanssa.
Oppiminen on digitalisaation myötä muuttunut paljon ja erilaiset digitaaliset oppimisympäristöt ovat yleistyneet. Hyvän oppimiskokemuksen luomiseksi tulisi hyödyntää mahdollisimman monipuolisesti erilaisia metodeja ja nähdä oppija aktiivisena ja osallistuvana. Digitaalisten oppimisympäristöjen kohdalla tämä tarkoittaa esimerkiksi vaihtelevaa ja tiivistä sisältöä, keskustelumahdollisuutta ja pelillisiä elementtejä.
Työssä keskityttiin kolmeen tutkimuskysymykseen: miten Kuntapäättäjä-verkkopalvelun
käyttö onnistuu, minkälaisena käyttäjät kokevat Kuntapäättäjä-verkkopalvelun käytön, sekä
miten kuntien tehtävät ja toiminnot muuttuvat seuraavina vuosina ja miten muutokset vaikuttavat verkkopalvelun kehittämiseen. Työ rajattiin käsittelemään käyttäjäkokemusta,
koska tutkimuksella pyrittiin ensisijaisesti tarkastelemaan käyttäjien kokemuksia palvelusta.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kyselylomaketta ja haastatteluja ajatuksena yhdistää kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen metodi mahdollisimman monipuolisen tiedon saamiseksi. Kyselylomake oli auki kolme kuukautta vuoden 2021 marraskuusta vuoden 2022 helmikuun loppuun ja siihen tuli yhteensä 29 vastausta. Kuusi haastattelua toteutettiin alkuvuodesta
2022 ja analysoitiin hyödyntämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Kuntapäättäjä-verkkopalvelussa oli 11.3.2022 yli 4000 käyttäjää kaikkiaan yli 150 kunnasta. Kyselylomakkeella annettiin mahdollisuus arvostella väittämiä palvelun käytettävyydestä ja sisällöistä asteikolla 1–5. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluilla keskittyen
käyttäjien kokemuksiin ja mielipiteisiin, sekä näkemyksiin tulevaisuuden muutoksista.
Palvelun käytettävyys koettiin yleisesti hyväksi niin kyselylomakkeen vastausten kuin haastattelujen perusteella. Minkäänlaisia käytettävyyden ongelmia ei tutkimuksessa noussut
esille. Käyttäjäkokemus koettiin myös suhteellisen hyväksi. Palvelun yhdeksi tärkeimmäksi
ominaisuudeksi nostettiin se, että palvelu on aina saatavilla. Sisältöjä palvelussa oli paljon
ja monipuolisesti. Keskeisimpinä haasteina nähtiin olennaisten sisältöjen löytäminen ja
ajan puute. Tulevaisuuden keskeisin muutos nähtiin olevan hyvinvointialueet ja niiden tuomat muutokset kuntien toimintoihin.
Tutkimuksen perusteella tärkeimpiä kehityskohtia palvelussa ovat puhelinsovellus, sisältöjen löydettävyyden parantaminen ja osallistamisen lisääminen esimerkiksi erilaisten tehtävien avulla. Näiden ominaisuuksien avulla pyritään vastaamaan ajan puutteen ja sisältöjen
löytämisen haasteisiin, sekä rikastuttaa oppimiskokemusta tuomalla sosiaalinen puoli mukaan palvelun käyttöön.