Positiivinen pedagogiikka käytännössä : esite käytännön vinkeistä alle 4-vuotiaiden lasten varhaiskasvattajille
Katoperä, Vilma; Ritari, Nadezhda (2022)
Katoperä, Vilma
Ritari, Nadezhda
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910576
Tiivistelmä
Teimme opinnäytetyönämme kehittämistyön Lastenpäiväkoti Satunummi Oy:lle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä toimeksiantajan päiväkotien työntekijöiden tietoutta positiivisesta pedagogiikasta ja keksiä keinoja sen käyttöön päiväkodin arjessa. Tavoitteena oli tuottaa päiväkodeille helppokäyttöinen ja selkeä esite keräämistämme positiiviseen pedagogiikkaan liittyvistä materiaaleista.
Opinnäytetyön teoriapohjana käsiteltiin varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa, positiivista pedagogiikkaa sekä siihen liittyviä osa-alueita. Teoriaperustana oli tietoa myös alle 4-vuotiaan lapsen tunne- ja itsesäätelyn kehityksestä sekä kielenkehityksestä. Kartoitimme myös työntekijöiden toiveita Webropol-kyselyllä.
Tuotoksenamme syntyi esite positiivisen pedagogiikan käytännön vinkeistä. Esitteeseen pyrimme keräämään materiaaleja, joita voi helposti käytännössä hyödyntää, kuten lauluja, loruja ja leikkejä. Esitteemme jaettiin kahteen valitsemaamme positiivisen pedagogiikan osa-alueeseen: vahvuuskasvatukseen ja tunnekasvatukseen. Lisäsimme esitteeseen myös teoreettista tietoa positiivisesta pedagogiikasta.
Esite lähetettiin päiväkodeille, joissa työntekijät voivat hyödyntää esitettä haluamallaan tavalla. Sitä voidaan käyttää sähköisesti tai materiaalit voidaan tulostaa käytettäväksi.
Opinnäytetyön teoriapohjana käsiteltiin varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa, positiivista pedagogiikkaa sekä siihen liittyviä osa-alueita. Teoriaperustana oli tietoa myös alle 4-vuotiaan lapsen tunne- ja itsesäätelyn kehityksestä sekä kielenkehityksestä. Kartoitimme myös työntekijöiden toiveita Webropol-kyselyllä.
Tuotoksenamme syntyi esite positiivisen pedagogiikan käytännön vinkeistä. Esitteeseen pyrimme keräämään materiaaleja, joita voi helposti käytännössä hyödyntää, kuten lauluja, loruja ja leikkejä. Esitteemme jaettiin kahteen valitsemaamme positiivisen pedagogiikan osa-alueeseen: vahvuuskasvatukseen ja tunnekasvatukseen. Lisäsimme esitteeseen myös teoreettista tietoa positiivisesta pedagogiikasta.
Esite lähetettiin päiväkodeille, joissa työntekijät voivat hyödyntää esitettä haluamallaan tavalla. Sitä voidaan käyttää sähköisesti tai materiaalit voidaan tulostaa käytettäväksi.