Sähköisten myynnin työkalujen kartoitus yritykselle X
Nopri, Tomi (2022)
Nopri, Tomi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010707
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa palvelumyynnin käytössä olevien sähköisten työkalujen nykytilanne sekä näiden mahdolliset kehitystarpeet Yritys X Oy:lle. Lisäksi tavoitteena oli arvioida, onko yrityksen tarvittaessa järkevämpi kehittää nykyisiä sähköisiä työkaluja vai päivittää näitä paremmin heidän tarpeitaan ja tavoitteitaan vastaaviin valmiisiin työkaluihin tai järjestelmiin.
Yritys X Oy on suomalainen jäähdytys- sekä ammattikeittiölaitteiden huoltoliike. Yritys tarjoaa huoltoja, korjauksia, projekteja (uusia lämmitys-/jäähdytysjärjestelmiä) sekä korvauslaitteita kiinteistöjen jäähdytys- ja lämmitysjärjestelmiin sekä ammattikeittiöille. Yritys toimii pääsääntöisesti B2B-myynnissä, mutta tarjoaa palveluita myös B2C-asiakkaille. Opinnäytetyössä keskitytään pelkästään yrityksen palvelumyyntiin ja teoriaosuudessa käsitellään myyntiä sekä myynnin tukitoimintoja yleisesti. Myyntiä tukevista sähköisistä työkaluista käydään ainoastaan läpi yrityksen tarpeiden kannalta oleellisia työkaluja.
Kartoitus toteutettiin yrityksessä työskentelyn ohessa 2021 talven ja 2022 kevään aikana. Kartoituksen tarkoituksena oli tehdä taustatyötä palvelumyynnin sähköisten työkalujen kehittämiseksi. Menetelminä käytettiin avoimia haastatteluita yrityksen myyntiorganisaation henkilöstölle sekä yrityksen ulkopuolella sähköisten työkalujen palveluntarjoajille ja yhdelle näiden käytöstä kokeneelle henkilölle.
Vaikka opinnäytteessä ei käsitellä salassa pidettäviä aiheita tai aineistoja, toimeksiantajan tai haastateltujen henkilöiden nimiä ei paljasteta yrityksen pyynnöstä.
Yritys X Oy on suomalainen jäähdytys- sekä ammattikeittiölaitteiden huoltoliike. Yritys tarjoaa huoltoja, korjauksia, projekteja (uusia lämmitys-/jäähdytysjärjestelmiä) sekä korvauslaitteita kiinteistöjen jäähdytys- ja lämmitysjärjestelmiin sekä ammattikeittiöille. Yritys toimii pääsääntöisesti B2B-myynnissä, mutta tarjoaa palveluita myös B2C-asiakkaille. Opinnäytetyössä keskitytään pelkästään yrityksen palvelumyyntiin ja teoriaosuudessa käsitellään myyntiä sekä myynnin tukitoimintoja yleisesti. Myyntiä tukevista sähköisistä työkaluista käydään ainoastaan läpi yrityksen tarpeiden kannalta oleellisia työkaluja.
Kartoitus toteutettiin yrityksessä työskentelyn ohessa 2021 talven ja 2022 kevään aikana. Kartoituksen tarkoituksena oli tehdä taustatyötä palvelumyynnin sähköisten työkalujen kehittämiseksi. Menetelminä käytettiin avoimia haastatteluita yrityksen myyntiorganisaation henkilöstölle sekä yrityksen ulkopuolella sähköisten työkalujen palveluntarjoajille ja yhdelle näiden käytöstä kokeneelle henkilölle.
Vaikka opinnäytteessä ei käsitellä salassa pidettäviä aiheita tai aineistoja, toimeksiantajan tai haastateltujen henkilöiden nimiä ei paljasteta yrityksen pyynnöstä.