Project consulting services: Expanding market area to Estonia : case Company X
Niemi, Aino (2022)
Niemi, Aino
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010677
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, olisiko toimeksiantajalle kannattavaa laajentaa markkina-aluetta Viroon ja mikä olisi paras strategia. Toimeksiantajana työssä toimi suomalainen konsultointialan yritys, jonka nimeä ei mainita työssä yksityisyyteen vedoten.
Opinnäytetyön tietopohja koostuu pienten ja keskisuurien suomalaisten yritysten (pk-yritysten) kansainvälistymisestä, kansainvälistymisstrategiosta, konsuiltointialan esittelystä sekä Viron tuntemuksesta markkina-alueena. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus.
Tutkimusmenetelminä toimivat case-tutkimus, kirjallisuustutkimus ja markkina-analyysi. Primäärinen tieto kerättiin haastatteluilla ja sekundäärinen tietoa luotettavista lähteistä ja kirjallisuudesta.
Tutkimuksessa havaittiin, että markkina-alueenlaajentaminen Viroon voisi olla toimeksiantajalle kannattavaa, tietyin strategiaan liittyvin ehdoin. Suositukset operaatiomuotoa, hinnoittelustartegiaa, rahoitusvaihtoehtoja, kilpailijoista ja kysyntää koskien on annettu erityisesti toimeksiantajaa ajatellen.
Opinnäytetyötä voivat hyödyntää viitekehyksenä samankaltaisten yritysten kansainvälistymisen suunnitelussa Viroon. Saman kaltaisia yrityksiä tässä tapauksessa ovat suomaliset pk-yritykset, jotka toimivat palvelualalla. Koska kyseessä on case-tutkimus, tutkimus on suunniteltu vastaamaan toimeksiantajan tarpeisiin ja tuloksia ei voida yleistää koskemaan kaikkia pk-yrityksiä. The aim of this thesis was to find out whether it would be profitable for the commissioning company to extend its market are to Estonia and if so, what would be the best strategy. The commissioning company for the thesis was a finnish consulting company, the name of which is not mentioned at this work due to privacy reasons.
The thesis has been conducted as a qualitative research. Research methods used in this work are case-research, desk research and market research. Primary data has been collected by interviews. Secondary data has been collected from existing, trustable sources and literature.
In addition, the research background chapter of the thesis investigates internationalization of finnish small and medium size enterprises (SMEs), internationalization strategies, consulting as an industry and Estonia as a market area.
The conslusion of the research was that it would be profitable for the commissioning company to expand its market area to Estonia, but it has to make correct strategic choices in order to do so. Recommendations regarding market entry strategy, pricing strategy, financing options, competitors and demand have been given specifically for the commissioning company.
This thesis can be utilized as a framework for similar companies’ internationalization planning to Estonia. Similar companies in this case are Finnish SMEs which operate in service industry. As a case study, the research has been designed to answer the needs of the commissioning company. In case studies results cannot be generalized to all SMEs.
Opinnäytetyön tietopohja koostuu pienten ja keskisuurien suomalaisten yritysten (pk-yritysten) kansainvälistymisestä, kansainvälistymisstrategiosta, konsuiltointialan esittelystä sekä Viron tuntemuksesta markkina-alueena. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus.
Tutkimusmenetelminä toimivat case-tutkimus, kirjallisuustutkimus ja markkina-analyysi. Primäärinen tieto kerättiin haastatteluilla ja sekundäärinen tietoa luotettavista lähteistä ja kirjallisuudesta.
Tutkimuksessa havaittiin, että markkina-alueenlaajentaminen Viroon voisi olla toimeksiantajalle kannattavaa, tietyin strategiaan liittyvin ehdoin. Suositukset operaatiomuotoa, hinnoittelustartegiaa, rahoitusvaihtoehtoja, kilpailijoista ja kysyntää koskien on annettu erityisesti toimeksiantajaa ajatellen.
Opinnäytetyötä voivat hyödyntää viitekehyksenä samankaltaisten yritysten kansainvälistymisen suunnitelussa Viroon. Saman kaltaisia yrityksiä tässä tapauksessa ovat suomaliset pk-yritykset, jotka toimivat palvelualalla. Koska kyseessä on case-tutkimus, tutkimus on suunniteltu vastaamaan toimeksiantajan tarpeisiin ja tuloksia ei voida yleistää koskemaan kaikkia pk-yrityksiä.
The thesis has been conducted as a qualitative research. Research methods used in this work are case-research, desk research and market research. Primary data has been collected by interviews. Secondary data has been collected from existing, trustable sources and literature.
In addition, the research background chapter of the thesis investigates internationalization of finnish small and medium size enterprises (SMEs), internationalization strategies, consulting as an industry and Estonia as a market area.
The conslusion of the research was that it would be profitable for the commissioning company to expand its market area to Estonia, but it has to make correct strategic choices in order to do so. Recommendations regarding market entry strategy, pricing strategy, financing options, competitors and demand have been given specifically for the commissioning company.
This thesis can be utilized as a framework for similar companies’ internationalization planning to Estonia. Similar companies in this case are Finnish SMEs which operate in service industry. As a case study, the research has been designed to answer the needs of the commissioning company. In case studies results cannot be generalized to all SMEs.