New Zenler -verkkokurssialustan käyttöönotto-opas : digitaalisen oppaan suunnittelu
Nordman, Heidi (2022)
Nordman, Heidi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010701
Tiivistelmä
Verkkokurssit ja koulutukset ovat maailmanlaajuisesti kasvava ilmiö, jota Covid-19 pandemia kiihdytti. Verkossa järjestettäviä erilaisia kursseja ja koulutuksia toteuttavat yhä useammin pienet kaupalliset toimijat, pienyrittäjät ja yksittäiset asiantuntijat, joiden osaaminen verkkoympäristöistä on vaihtelevaa. Kurssien järjestäjältä edellytetään kuitenkin laaja-alaista osaamista niin koulutusalan kuin koulutusalustankin hallinnasta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ohje, jonka avulla sujuvoitetaan yhden markkinoilla olevan digitaalisen verkkokoulutusalustan käyttöönottoa pääkäyttäjän näkökulmasta. Työelämälähtöinen opinnäytetyö toteutettiin loppukeväästä 2022 kirjoittajan omassa yrityksessä, joka toimii New Zenler -partnerina ja konsulttina alustan käyttöön liittyvissä haasteissa. Keskeiseksi tutkimuskysymykseksi opinnäytetyössä nostettiin ”Miten helpotetaan New Zenler -alustan käyttöönottoa digitaalisen oppaan avulla?”
Opinnäytetyön teoriaosuudessa määritellään digitaalista oppimisympäristöä ilmiönä, perehdytään digitaalisen alustan käyttöönottoon ja käytettävyyteen, sekä avataan keskeisimpiä alustatalouteen liittyviä käsitteitä. Lisäksi teoriaosuudessa esitellään New Zenler -alustan tärkeimpiä ominaisuuksia. Toiminnallisen opinnäytetyön toteutustavaksi valikoitui digitaalinen opas, jonka sisältö rakennettiin hyvän sisällön kennoa ja havainnointimenetelmää hyödyntäen.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi laaja suunnitelma suomenkielisen New Zenler käyttöönotto-oppaan toteutuksesta, jossa on otettu huomioon toimivan oppaan rakenne sekä ilmiö työn taustalla. Oppaan toteutus, testaus, viimeistely, julkistaminen ja seurantamittareiden käyttöönotto tapahtuu syksyllä 2022.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ohje, jonka avulla sujuvoitetaan yhden markkinoilla olevan digitaalisen verkkokoulutusalustan käyttöönottoa pääkäyttäjän näkökulmasta. Työelämälähtöinen opinnäytetyö toteutettiin loppukeväästä 2022 kirjoittajan omassa yrityksessä, joka toimii New Zenler -partnerina ja konsulttina alustan käyttöön liittyvissä haasteissa. Keskeiseksi tutkimuskysymykseksi opinnäytetyössä nostettiin ”Miten helpotetaan New Zenler -alustan käyttöönottoa digitaalisen oppaan avulla?”
Opinnäytetyön teoriaosuudessa määritellään digitaalista oppimisympäristöä ilmiönä, perehdytään digitaalisen alustan käyttöönottoon ja käytettävyyteen, sekä avataan keskeisimpiä alustatalouteen liittyviä käsitteitä. Lisäksi teoriaosuudessa esitellään New Zenler -alustan tärkeimpiä ominaisuuksia. Toiminnallisen opinnäytetyön toteutustavaksi valikoitui digitaalinen opas, jonka sisältö rakennettiin hyvän sisällön kennoa ja havainnointimenetelmää hyödyntäen.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi laaja suunnitelma suomenkielisen New Zenler käyttöönotto-oppaan toteutuksesta, jossa on otettu huomioon toimivan oppaan rakenne sekä ilmiö työn taustalla. Oppaan toteutus, testaus, viimeistely, julkistaminen ja seurantamittareiden käyttöönotto tapahtuu syksyllä 2022.