Opintolainan käyttötarkoitus ja sijoittaminen pörssinoteerattuun indeksirahastoon
Mirzaei Werzaneh, Mohammedhossein (2022)
Mirzaei Werzaneh, Mohammedhossein
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010777
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia opintolainaa sekä ETF-rahastoa sekä selvittää toisen asteen ja korkeakouluopiskelijoiden opintolainan käyttötarkoitusta. Työn tavoitteena oli tarjota opintolainaa nostaville opiskelijoille mahdollisimman yksinkertainen vaihtoehto aloittaa sijoittaminen ja vaurastuminen mahdollisuuksien mukaan opintolainalla.
Työssä perehdytään ensin teorian kautta opintolainaan ja ETF-rahastoihin tuotteina. Opintolainan teoriaosuudessa perehdytään tarkemmin opintolainan rakenteeseen, lainaehtoihin, opintolainahyvitykseen sekä verrataan opintolainaa perinteiseen asuntolainaan. ETF-rahaston teoriaosuudessa perehdytään ETF-rahastojen eroavaisuuksiin, ETF-rahastojen kuluihin, korkoa-korolle ilmiöön sekä pitkäjänteiseen sijoittamiseen. Tutkimus toteutettiin haastattelujen muodossa laadullisena tutkimusmenetelmänä, jossa tutkimuksen kohderyhmiä oli kaksi. Toinen ryhmistä koostui rahoitusalan ja sijoittamisen asiantuntijoista ja toinen ryhmistä koostui pääsääntöisesti toisen ja kolmannen vuoden yliopisto sekä ammattikorkeakouluopiskelijoista.
Asiantuntijoiden näkökulmasta saadut tulokset osoittivat, että opintolaina on järkevää lainaa ja mahdollisuuksien mukaan opintolainaa tulisi myös hyödyntää ETF-rahastosijoittamiseen osana muuta sijoittamista. Opiskelijoiden näkökulmasta saadut tulokset osoittivat, että opintolainaa käytetään opintojen aikaisen elämisen turvaamista varten, yleisen hyvinvoinnin ylläpitämistä varten sekä sijoittamista varten. ETF-rahastosijoittaminen oli opiskelijoille enemmän ja vähemmän tuttua kuitenkaan he eivät itse ole sijoittaneet nostetusta opintolainasta ETF-rahastoihin, mutta heidän mielestä se on hyvinkin varteenotettava vaihtoehtona.
Avainsanat Opintolaina, ETF-rahastosijoittaminen, opintolainan käyttötarkoitus
Sivut 35 sivua ja liitteitä 3 sivua The purpose of the thesis was to research the Finnish student loan and the ETF-fund, and also to find out secondary and higher education student’s intended use of the student loan. The aim of the work was to provide simple option for student’s who takes a student loan to start investing and prospering with a student loan if it is not needed otherwise.
The work first introduces the Finnish student loan and ETF-funds as a product through theory. The theoretical part of the Finnish student loan will take a closer look to the structure of the Finnish student loan, the loan terms and conditions, the student loan credit and the Finnish student loan is compared with a traditional mortgage loan. The theoretical part of the ETF-funds will take a closer look to the differences between ETF-funds, the costs of ETF-funds, compound interest and long-term investing.
The study was conducted in the form of interviews as a qualitative research method, in which there were two target groups for the study. One of the groups consisted of financial and investment expert’s and the other of the groups consisted mainly of second- and third year university and university of applied sciences student’s.
From the expert’s point of view, the results showed that the Finnish student loan is a sensible loan and if it is possible, part of the Finnish student loan should also be invested in ETF funds as part of other investments. From the student’s point of view, the results showed that the Finnish student loan is used to secure living during studies, to maintain general wellbeing, and for investment. Investing in ETF-funds was more or less familiar to student’s, however, they have not themselves invested their student loan in ETF-funds, but they think it could be a very viable option.
Keywords Student loan, ETF-funds, intended use of the Finnish student loan
Pages 35 pages and appendices 3 pages
Työssä perehdytään ensin teorian kautta opintolainaan ja ETF-rahastoihin tuotteina. Opintolainan teoriaosuudessa perehdytään tarkemmin opintolainan rakenteeseen, lainaehtoihin, opintolainahyvitykseen sekä verrataan opintolainaa perinteiseen asuntolainaan. ETF-rahaston teoriaosuudessa perehdytään ETF-rahastojen eroavaisuuksiin, ETF-rahastojen kuluihin, korkoa-korolle ilmiöön sekä pitkäjänteiseen sijoittamiseen. Tutkimus toteutettiin haastattelujen muodossa laadullisena tutkimusmenetelmänä, jossa tutkimuksen kohderyhmiä oli kaksi. Toinen ryhmistä koostui rahoitusalan ja sijoittamisen asiantuntijoista ja toinen ryhmistä koostui pääsääntöisesti toisen ja kolmannen vuoden yliopisto sekä ammattikorkeakouluopiskelijoista.
Asiantuntijoiden näkökulmasta saadut tulokset osoittivat, että opintolaina on järkevää lainaa ja mahdollisuuksien mukaan opintolainaa tulisi myös hyödyntää ETF-rahastosijoittamiseen osana muuta sijoittamista. Opiskelijoiden näkökulmasta saadut tulokset osoittivat, että opintolainaa käytetään opintojen aikaisen elämisen turvaamista varten, yleisen hyvinvoinnin ylläpitämistä varten sekä sijoittamista varten. ETF-rahastosijoittaminen oli opiskelijoille enemmän ja vähemmän tuttua kuitenkaan he eivät itse ole sijoittaneet nostetusta opintolainasta ETF-rahastoihin, mutta heidän mielestä se on hyvinkin varteenotettava vaihtoehtona.
Avainsanat Opintolaina, ETF-rahastosijoittaminen, opintolainan käyttötarkoitus
Sivut 35 sivua ja liitteitä 3 sivua
The work first introduces the Finnish student loan and ETF-funds as a product through theory. The theoretical part of the Finnish student loan will take a closer look to the structure of the Finnish student loan, the loan terms and conditions, the student loan credit and the Finnish student loan is compared with a traditional mortgage loan. The theoretical part of the ETF-funds will take a closer look to the differences between ETF-funds, the costs of ETF-funds, compound interest and long-term investing.
The study was conducted in the form of interviews as a qualitative research method, in which there were two target groups for the study. One of the groups consisted of financial and investment expert’s and the other of the groups consisted mainly of second- and third year university and university of applied sciences student’s.
From the expert’s point of view, the results showed that the Finnish student loan is a sensible loan and if it is possible, part of the Finnish student loan should also be invested in ETF funds as part of other investments. From the student’s point of view, the results showed that the Finnish student loan is used to secure living during studies, to maintain general wellbeing, and for investment. Investing in ETF-funds was more or less familiar to student’s, however, they have not themselves invested their student loan in ETF-funds, but they think it could be a very viable option.
Keywords Student loan, ETF-funds, intended use of the Finnish student loan
Pages 35 pages and appendices 3 pages