B2B-vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen teknologia-alan yrityksessä
Räsänen, Emma (2022)
Räsänen, Emma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052211001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052211001
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin B2B-vaikuttajamarkkinointia ilmiönä yrityksen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä B2B-vaikuttajamarkkinointi on ja miten sitä voidaan B2B-yrityksessä hyödyntää. Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, miten B2B-vaikuttajamarkkinointiin suhtaudutaan, millaisia tavoitteita B2B-vaikuttajamarkkinoinnille voidaan asettaa, ja kuinka tavoitteet voidaan saavuttaa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä käyttäen aineistonkeruumenetelmänä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelujen teemat muodostettiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Haastateltaviksi valikoituivat kaksi toimeksiantajayrityksen markkinoinnin- ja myynnin johtotehtävissä toimivaa henkilöä. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina Google Meet-sovelluksen välityksellä maaliskuussa 2022.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin B2B-vaikuttajamarkkinoinnin käsitettä, B2B-ostoprosessia sekä B2B-vaikuttajamarkkinoinnin keinoja ja tavoitteita. Teoreettisen viitekehyksen tietoperusta koostui ajankohtaisista ja relevanteista tutkimusraporteista, markkinoinnin asiantuntijoiden julkaisuista sekä kirjallisuudesta. Teoreettisen viitekehyksen lähteistä suurin osa oli internet-lähteitä.
Tutkimustulokset osoittivat, että B2B-vaikuttajamarkkinointi kiinnostaa yrityksiä, mutta se myös jakaa mielipiteitä vahvasti. Siihen, miten B2B-vaikuttajamarkkinointiin suhtaudutaan vaikuttaa erityisesti B2B-vaikuttajamarkkinoinnin toteutustapa. B2B-vaikuttajamarkkinoinnille asetetut tavoitteet keskittyvät erityisesti brändimielikuvan vahvistamiseen sekä asiakaskokemuksen parantamiseen. Sekä brändimielikuvan vahvistamiseksi että asiakaskokemuksen parantamiseksi hyviä keinoja toteuttaa B2B-vaikuttajamarkkinointia ovat informaatiota lisäävät asiantuntijavaikuttajat sekä erilaisten sisältömarkkinoinnin keinojen avulla toteutetut yhteistyöt, kuten podcastit ja oppaat.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä käyttäen aineistonkeruumenetelmänä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelujen teemat muodostettiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Haastateltaviksi valikoituivat kaksi toimeksiantajayrityksen markkinoinnin- ja myynnin johtotehtävissä toimivaa henkilöä. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina Google Meet-sovelluksen välityksellä maaliskuussa 2022.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin B2B-vaikuttajamarkkinoinnin käsitettä, B2B-ostoprosessia sekä B2B-vaikuttajamarkkinoinnin keinoja ja tavoitteita. Teoreettisen viitekehyksen tietoperusta koostui ajankohtaisista ja relevanteista tutkimusraporteista, markkinoinnin asiantuntijoiden julkaisuista sekä kirjallisuudesta. Teoreettisen viitekehyksen lähteistä suurin osa oli internet-lähteitä.
Tutkimustulokset osoittivat, että B2B-vaikuttajamarkkinointi kiinnostaa yrityksiä, mutta se myös jakaa mielipiteitä vahvasti. Siihen, miten B2B-vaikuttajamarkkinointiin suhtaudutaan vaikuttaa erityisesti B2B-vaikuttajamarkkinoinnin toteutustapa. B2B-vaikuttajamarkkinoinnille asetetut tavoitteet keskittyvät erityisesti brändimielikuvan vahvistamiseen sekä asiakaskokemuksen parantamiseen. Sekä brändimielikuvan vahvistamiseksi että asiakaskokemuksen parantamiseksi hyviä keinoja toteuttaa B2B-vaikuttajamarkkinointia ovat informaatiota lisäävät asiantuntijavaikuttajat sekä erilaisten sisältömarkkinoinnin keinojen avulla toteutetut yhteistyöt, kuten podcastit ja oppaat.